Tidningen Energi 1
Samarbete för fossilfrihet I Borås ligger världen
s första fossilfria bussfabrik. En bidragande faktor till att Volvo Bussar lyckats med detta är samarbetet med Borås Energi och Miljö. Nästa steg blir att kapa effekttoppar i fabriken. TEXT: ANN-SOFIE BORGLUND FOTO: SOFIA SABEL I ett industriområde i de västra delarna av Borås ligger den 30 000 kvadratmeter stora fabriken, som byggdes 1977. Här monteras årligen drygt 3 000 busschassier, det vill säga bussarnas underrede och ungefär lika många packsatser av chassier. Majoriteten av alla chassin exporteras. I fabriken finns tre produktionslinor och här arbetar montörer i arbetslag med olika moment. Allt kvalitetssäkras under monteringens gång och man väljer ut ett fåtal chassier som genomgår en produktrevision av specialister. Såväl kvalitet som miljö är centrala frågor för Volvokoncernen. Micael Johansson, som är miljökoordinator på Volvo Bussar i Boråsfabriken, visar upp en bild på bolagets motto. – Vi vill göra skillnad. Det märks bland annat genom att vi vill vara pionjärer inom hållbarhet, men också att vi lägger stor vikt vid kvalitet och säkerhet, säger Micael Johansson. För att ligga i bräschen på miljöområdet har Volvo satt upp egna miljömål, så kallade direktiv. Ett sådant direktiv är att fabrikerna ska vara koldioxidfria. I Volvos direktiv tar man inte hänsyn till själva produkten, vilket i Borås innebär chassiet. De bortser även från leveranserna till och från fabriken, personaltransporter samt provkörning. – Alla Volvobolag i Sverige köper el från vattenkraft, så där var vi redan fossilfria. Men fjärrvärmen var inte helt fossilfri, så vi kontaktade Borås Energi och Miljö för att se hur vi skulle kunna få fossilfri fjärrvärme, säger Micael Johansson. – Vår fjärrvärme var 98 procent fossilfri, men det räckte inte. Volvo Bussar hade högre krav än så. Det blev också ingången till vårt första samtal för 1,5 år sedan, berättar Jonas Holmberg, marknadschef på Borås Energi och Miljö. Därefter har det varit många möten med ett stort antal involverade, från Volvo Bussars koncernledning, fastighetsansvariga på VGRE (Volvo Group Real Estate) till energianalytiker och ingenjörer från energitjänsteavdelningen på Borås Energi och Miljö. – Vi kände direkt att Borås Energi och Miljö var positivt inställda till våra krav, men det krävdes ändå många möten för att på djupet förstå varandras verksamhet, säger Micael Johansson. – Samtidigt insåg alla i gruppen snabbt att ska detta bli ett riktigt framgångsrikt arbete räcker det inte med att enbart få fabriken fossilfri. Utan det krävs en helhetslösning där vi kan arbeta långsiktigt och kontinuerligt med energi- och miljöfrågorna, säger Jonas Holmberg. D et första problemet att lösa var dock att få fabriken fossilfri. Lösningen blev 100 procent biobränslebaserad fjärrvärme, men det var inte den självklara lösningen från början. Flera olika alternativ har diskuterats under resans gång. Samtal, dialoger och en ökad förståelse för varandras verksamhet ledde till att Volvos bussfabrik i november blev världens första fossilfria bussfabrik, men det är bara början på samarbetet mellan Volvo och Borås Energi och Miljö. Jonas Holmberg kallar det ett kretsloppssamarbete och det innehåller fyra delar: • Biobränslebaserad fjärrvärme • Energieffektivisering • Effektbegränsningsprojekt • Ingå i Klimatdialogen – inspirera och inspireras av andra företag. – Att en kund ställer så tydliga krav som Volvo Bussar har lett till ett inspirerande arbete. Det har gjort att vi behövt förklara hur fjärrvärmesystemet fungerar och vilket uttagsmönster det har och hur kunder påverkar både energi- och effektanvändningen. Volvo TIDNINGEN ENERGI NR 2 2020 31