På Gränsen 1
PÅ GRÄNSEN – PRESENTATION Petter Almström förtroe
ndevald TULL-KUST på Kustbevakningens flygkuststation vid Skavsta flygplats Kustflyget – HÖGT OCH BRETT Jag anställdes som systemoperatör i januari 2008, lagom till att nya flygplan skulle levereras, efter att ha gått Kustbevakningens grundutbildning. Jag har varit förtroendevald sedan ungefär 10 år tillbaka. Det är inte alla som känner till att Kustbevakningen har tre flygplan. Flygplan är det överlägset effektivaste sättet att övervaka stora havsytor på. Kustbevakningens plattform för det här håller dessutom väldigt hög nivå även internationellt sett om man ser till prestanda på flygplanet och spaningsutrustningen ombord. Det är även kostnadseffektivt ur perspektivet att besättningen bara utgörs av fyra personer som kan täcka större delen av Sveriges territorialhav och ekonomiska zon inom loppet av några timmar. I många andra länder är Kustbevakningen en militär organisation och drivs av mångdubbelt fler personer i flygverksamheten. En nyckel till att svenska kustbevakningsflygets modell är så framgångsrik är att besättningssamarbetet ombord fungerar väldigt bra. Alla ombord är utbildade kustbevakare. Ombord finns därmed stor kompetens rörande hela kustbevakningens verksamhetsområde varje gång som flygplanet lyfter. Många har stor erfarenhet av fartygstjänst i kustbevakningen, civilt eller militärt. Andra har erfarenhet av att sitta i ledningscentralen, ha flugit i andra flygbolag eller arbetat i andra funktioner i Kustbevakningen vilket gör att vi kan lära mycket av varandra. 10 Operativt är målsättningen att flyga och övervaka de stora fartygslederna runt Sveriges kust varje dag. Östersjön är ett av världens mest trafikerade farvatten och dessutom är det ett känsligt innanhav med ett litet inflöde av saltvatten och syre i Öresund och Bälten. Därför är det av yttersta vikt att i första hand förhindra utsläpp och att i andra hand snabbt kunna bekämpa utsläpp till havs. För att kunna bekämpa utsläpp effektivt är det viktigt att tidigt få kännedom om dem, veta var de finns, deras omfattning och vilket ämne som är utsläppt. En förutsättning för att få kännedom om utsläpp i ett tidigt skede är att ha ett högt övervakningstryck på de platser där sannolikheten för utsläpp är hög och på platser som är särskilt känsliga eller skyddsvärda. Simultant med sjöövervakningen pågår annan verksamhet, gränsbevakning, fiskeövervakning, sjötrafikövervakning, övervakning av skyddade vrak, samverkansuppdrag åt andra myndigheter bland annat Tullverket, Sjöfartsverket, MSB och Räddningstjänst. Flyget är även resurs för sjöräddning där Sjöfartsverket är ansvarig myndighet och för brandflyg där vi kan medverka dels genom att