På Gränsen 1
TEXT: PETTER ALMSTRÖM FOTO: PRIVAT vara räddnings
ledare behjälplig med kartering av brandområde, eftersök, länka radiotrafik, och genom att effektivisera flödet av flygande brandsläckningsresurser. Arbetet bidrar även till en ökad flygsäkerhet för deltagande flygande enheter så att deras arbete blir säkrare och effektivare. För att få bedriva en flygorganisation i Sverige måste man ha ett godkännande av Transportstyrelsen. De ställer krav på bland annat organisation, ledningssystem, utbildning, kompetens av personal, operation och underhåll av flygplan. Transportstyrelsen är alltså tillsynsmyndighet för Kustbevakningens flygbolag. Detta skiljer sig från Kustbevakningens rederiverksamhet där man är egen tillsynsmyndighet. I Kustbevakningens flygbolag har jag en ansvarsroll gentemot Transportstyrelsen. Jag är ansvarig för planering, genomförande och dokumentation av alla besättningsmedlemmars initiala och fortlöpande utbildning och träning för att få arbeta i operationen. Många i kustbevakningsflyget har olika ansvarsområden vid sidan om likt detta. Vi har allt ifrån instruktörer i flygbolaget till personer som ansvarar lokalt för fiskefrågor, skogsbrandsfrågor eller annat som rör flygtjänst eller Kustbevakningen. Eftersom vi är få behöver alla hjälpas åt. Som facklig är en ständig fråga rekrytering. Sedan jag började är det långt fler som har slutat, gått i pension eller gått vidare i myndigheten än som har rekryterats vilket har lett till att vi långsamt blivit färre. Det finns inget beslut om minskad personal utan det är en brist på rekrytering. Det här är ett problem eftersom det tar oerhört lång tid att ersättningsrekrytera. En systemoperatör tar flera år att få operativ vid externrekrytering och upp till ett år vid internrekrytering och det bara för att uppfylla grundkraven. Att bygga upp erfarenhetsbanken som behövs som erfaren tjänsteman tar många år. Piloter tar många år att rekrytera hur man än gör. Externrekryterar man en pilot ska Kustbevakningens grundutbildning genomföras och därefter internutbildning på flygenheten. Internrekryterar man en kustbevakare tar pilotutbildning cirka 80 veckor exklusive internutbildning. Detta kräver lång framförhållning och en väl genomarbetad plan. Sedan jag började år 2008 har vi rekryterat systemoperatörer en gång och piloter vid två tillfällen. Det är väldigt synd, för på detta sätt genomför man långsamt en smygande kvalitetssänkning av operativ förmåga. Den märks inte i ett snabbt skede över en natt. Minskningen i förmåga sker långsamt och många av de som genomför beslut som påverkar utarmningen av personalstyrkan ser inte effekterna innan de gått vidare till nästa chefstjänst. Det är lätt att sitta och tänka ”det var bättre förr” men allt var inte bättre förr, många saker är mycket bättre nu men kompetensen inom kärnverksamheten på flyget var större tidigare helt enkelt eftersom vi var fler. TULL-KUSTs medlemmar i flygenheten är just nu de enda som omfattas av ett utlandsavtal i myndigheten. Detta trots att Kustbevakningen har inskrivet i sin instruktion att Kustbevakningen får medverka i EU:s operativa samarbete för förvaltningen av EU och Schengens yttre gräns. Tidigare krävdes regeringsbeslut. Tyvärr verkar det tveksamt om arbetsgivaren kommer att nyttja det avtalet igen innan det löper ut. Ingen förklaring har meddelats utan Flygenheten är under 2021 och 2022 inte aktuellt för att skicka enheter att delta i Frontexuppdrag. För mig är det en helt annan sak att sitta på ett hotell någonstans i Europa än att vara på Skavsta när min fru ringer för att det är strömavbrott, vattenläcka, barnen har vinterkräksjukan eller bilen är trasig. Den extra olägenheten måste tas hänsyn till om det ska vara intressant att anmäla sig till utlandsuppdrag. I Kustbevakningen i stort har många utlandstjänstgöring inskrivet i sina anställningsvillkor men väldigt få har det på Flygenheten. Detta eftersom de flesta är anställda tidigare än Kustbevakningen började med att skriva in skyldighet om utlandstjänstgöring i anställningsavtal. Grunden är fortfarande att deltagande i utlandstjänstgöring baseras på frivillighet och vi hoppas att det ska förbli så. Vissa vill åka iväg och andra inte, av olika skäl. En sak att ha i åtanke är att det alltid är några kvar hemma som fortsätter bedriva den operativa verksamheten. Belastningen för dessa personer blir högre, planeringen blir svårare och verksamheten riskerar att bli lidande. Att arbeta på Flygenheten skiljer sig något från att arbeta på Kustbevakningens fartyg. Här har vi ingen jour vilket gör att vi i flygtjänst arbetar 12 timmar och därefter är lediga. Detta gör det möjligt att för det mesta komma hem på kvällarna även under patrulltjänstgöring för de som bor tillräckligt nära Skavsta. För de som inte bor i närheten finns sängplatser att hyra på Skavsta. Det händer också att man under patrullen får landa någon annanstans i Sverige, då får man sin ledighet på ett hotell. Verksamheten styr så under en patrull kan man inte räkna med att komma tillbaka till Skavsta även om det oftast blir så. Avsaknad av jour begränsar den operativa tillgängligheten. Detta är en begränsning eftersom det är svårt för myndigheten eller andra uppdragsgivare att veta flera månader i förväg när på dygnet som behovet av flyg är som störst. Tjänstgöringslistor planeras med flera månaders framförhållning precis som i resten av myndigheten, med skillnaden att vi planerar för flera månader i taget. I utlandsavtalet till skillnad mot KUVA, finns möjlighet till tillgänglighet dygnet runt för flygande personal. Ersättningen för själva utlandsvistelsen är i sammanhanget inte så hög. Det kan säkert uppfattas som att den är väldigt hög men det är för att arbetsgivaren har köpt tillgänglighet dygnet runt av flygande personal. Arbetstagarna på flygenheten har tillsammans med olika chefer, i flera omgångar genom åren försökt ha en dialog med ledningen i Kustbevakningen för en högre tillgänglighet även i Sverige. Vi anser att det är rimligt att när staten förfogar över en sådan resurs som flygplanen och besättningarna utgör för totalförsvaret och samhällets krisberedskap, är att de finns tillgängliga när de verkligen behövs. Tyvärr har intresset varit ytterst svalt på ledningsnivå för de ansträngningarna. De flesta trivs väldigt bra på flygenheten och många har stannat hela sina arbetsliv på arbetsplatsen. Men vi behöver bli fler. Jag hoppas verkligen att vi kommer rekrytera både piloter och systemoperatörer i närtid och att vi då får många sökanden, särskilt av TULL-KUSTare såklart! 11