På Gränsen 1
KUST Kustbevakningen är samhällets plattform till
sjöss S å börjar sommaren komma med allt vad det innebär. Vi får hoppas på att viruset släpper och vi kan återgå till normala liv. Kustbevakningen likt andra myndigheter har haft stora delar av personalen på hemmaplan. Detta med att jobba hemifrån är väldigt olika då personalen har skilda åsikter hur det fungerar. Vissa tycker det fungerar perfekt och vissa saknar den sociala biten med arbetskompisarna. Troligtvis framöver bör det bli en blandning av att kunna jobba hemifrån eller vara på jobbet. Många möten är tillräckligt bra att ha via videokonferens och nya direktiv kommer från arbetsgivaren den 15 september. De flesta av oss har nog förstått att några utökade anslag fick vi varken i höstbudgeten eller i vårproposition, detta ger att det ekonomiska läget är extremt ansträngt framöver. Exakt vad detta innebär för personal, flyg eller båtar har vi som facklig organisation inte fått någon information om ännu. Vad man däremot har diskuterat är att minska ner på aspirantutbildningen till en klass vart annat år. Detta har vi från TULL-KUST varnat för då personalläget med utbildade kustbevakare är ansträng redan nu som det är med en aspirantklass varje år. Dessutom så har arbetsgivaren själv fört fram en önskan på 150 nya medarbetare i höstbudgeten. Kustbevakningen ska bistå FRONTEX med en sjögående enhet under höst till vår. Man har bestämt att KBV 201 ska användas vilken har bra fartresurser men behöver uppgraderas gäl8 lande kylning av framförallt elektronik och maskinellt, då medelhavet generellt har högre medelvattentemperatur. Fartyget har 9 hytter med tillgång till en toalett på två hytter. Nu planeras det för 11–12 man vilket innebär att 3 hytter måste dubbelförläggas vilket är helt förkastligt. Både TULL-KUST och arbetsmiljöorganisationen motsätter sig detta då hytterna redan från början är små bara för en i besättningen. Utav besättningen på 11–12 man så ska 3 poliser ingå i besättningen vilka ska vara vaktgående. Detta innebär att våra egna utbildade Kustbevakare får vara hemma. Denna tjänstgöring ger möjlighet att få erfarenhet och kompetens men detta tar man inte hänsyn till hos vår arbetsgivare. Man kan ifrågasätta om man åsidosätter både sjölagen med befälhavaransvar och behörighetsregler när man väljer att ha en besättning med betydligt sämre kompetens. Man saknar dessutom möjlighet till uppmönstringar och situationer som kan uppstå på däck då kunskap och kompetens saknas hos denna besättningssammansättning i jämförelse med bara Kustbevakare. Nu hoppas jag att arbetsgivaren besinnar sig och ändrar i förutsättningarna för utlandsuppdraget så att säkerhet och sunt förnuft får råda innan avgång i höst. Många av er väntar förstås på att RALS förhandlingarna ska bli klara så att retroaktiviteten från 1/10–20 kan betalas ut och förhandlingarna ligger troligtvis i sitt slutskede. Målet är att hinna få klar lönerna innan juni-juli. När det gäller överläggningar och förhandlingar i avtalsfrågor så tycker jag det går segt. Arbetsgivaren tycker ibland att vi i Kustrådet har en rörig organisation med många aktörer, men det är nog inget jämfört med hur arbetsgivaren uppträder. Ibland undrar jag om avdelningarna pratar med varandra om vad man vill. Arbetsgivare har börjat sprida arbetsledningsbeslut utan att förstå att stora delar måste MBL- eller avtalsförhandlas först innan beslut kan skickas ut. Nu önskar jag alla medlemmar och era familjer en skön och solig sommar, så hörs vi i höst med förnyade krafter. Klas Johansson 1:e vice ordförande och Ordförande i Kustrådet