På Gränsen 1
KUST Kustråd 3-4 maj Under två dagar samlades Kus
trådet, även denna gång digitalt, för dialog, diskussion och förhandling. . Mycket tid upptogs av diskussion kring Kustbevakningens budgetunderskott och vad som händer om myndigheten inte får gehör i höstbudgeten för sin äskade anslagsökning. Parallellt med kustrådsmötet träffades Kutbevakningens ledning för en planeringskonferens, där denna fråga stod högt upp på agendan. TULL-KUST som förbund har länge varit oroat över Kustbevakningens dåliga ekonomi och har intensifierat sitt påverkansarbete för att få upp frågan på den politiska dagordningen. Målsättningen är glasklar; Kustbevakningen måste få anslag som möjliggör en långsiktig finansiering. Det finns ett starkt behov av att öka den operativa personalen med 200 fler kustbevakare. Detta kräver fortsatt aspirantrekrytering årligen. Vi noterar återigen att det saknas kustbevakarbakgrund i många chefsled i dagsläget, vilket gör att förståelsen för kärnverksamheten ibland verkar saknas, inte minst i fattade beslut. Vi som företrädare för TULL-KUST påtalar ofta att bakgrund som kustbevakare ska vara ett krav vid tillsättningen av vissa tjänster och meriterande i samband med lönesättning. Så är sällan fallet idag. Vi har också sedan länge påtalat behovet av en intern chefsutbildning för att ge kustbevakningsutbildad personal möjligheter och förutsättningar att söka chefsroller internt. Många medlemmar sitter fortsatt hemifrån på hel- eller deltid och stor restriktivitet råder fortsatt för fysiska möten/utbildningar. Inte minst arbetsmiljömässigt har det inneburit en stor påfrestning. Det kommer påbörjas ett partsgemensamt arbete där möjligheter och förutsättningar för distansarbete även efter Covid-19 skall diskuteras och förtydligas. Det partsgemensamma arbetet med en riktlinje för gravida- och ammande har nått sitt slutskede, TULL-KUST är oeniga med arbetsgivaren kring delar av arbetstidens förläggning vid omplacering samt ersättningsnivåer, men hoppas på en lösning i närtid. Många frågor kretsat kring utlandstjänstgöring och den nyinrättande Ks Utland där MBL-förhandlingen precis avslutats. Än så länge har arbetsgivaren inte presenterat något avtalsförslag på vilka avsteg man önskar göra i Kustbevakningsavtalet och mot vilken ersättning vid höstens kommande sjögående Frontex-insats. TULL-KUST har fortsatt ett framförhandlat kollektivt utlandsavtal för Kbv-flyget hela denna revisionsperiod. Ett mer långsiktigt kollektivt utlandsavtal för sjögående enheter kommer sannolikt kräva mer förhandling än den tid som finns innan höstens uppdrag. Det är också mycket som behöver redas ut kring Frontex-sekunderingarna såsom rätt till fri hemresa, arbetstidsreglering, ersättningar mm. RALS-förhandlingen fortlöper på det tecknade 1-åriga lokala kollektivavtalet (revisionsdatum 1/10 2020). Samtliga medlemmar skall ha erbjudits möjligheten att välja huvudsaklig lönesättningsmodell (kollektiv förhandling) eller alternativ lönesättningsmodell (representera sig själv hela vägen). TULL-KUST företräder våra medlemmar och är en aktiv motpart mot arbetsgivaren i arbetet med lönesättning. Löneutrymmet är på som lägst 1,8% av den totala lönesumman där den generella fördelningen skall vara lägst 1,6% av din individuella lön. Vi inväntar nu arbetsgivarens första förslag på lönesättning för fortsatt förhandling med förhoppning om att pengarna kan utbetalas på juli-lönen. Vid detta Kustråd hade vi endast en gäst, förhandlingschef Tore Rova, som fick besvara frågor om arbetsgivarens bristfälliga hantering och tolkning av det befintliga resurspersonsavtalet samt förslag på framtida ersättningsavtal och vilka som bör omfattas av ett sådant. Övrigt som diskuteras med Tore var omorganisationen av dykverksamheten och framtida avtal kopplat till det, nytt avtal om omställningsmedlen, varför arbetsgivaren konsekvent vägrar diskutera ett system med lönetariffer (”boxar”), utlandsavtal och såklart RALS och lönesättning generellt. Johanna Wemminger Ordförande Avdelning Västkusten och representant i Kustrådet. 9