Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 5/18 Valkyria börjar ta for
m trots lerbekymmer Drygt ett år har gått sedan arbetet med Valkyria startades i Lisebergsparken. En hel del markarbete har krävts för att förankra banan ordentligt i marken.En hel del bekymmer har man också haft med den göteborgska leran men Valkyria komemr att öppna under sommaren 2018 i området Myter och Legender. Längst tid att bygga tar den tre våningar djupa tunnel där Valkyrias fall på 50 meter kommer att avslutas. Det är den mest komplexa delen i projektet då man bygger i lera och dessutom måste hålla emot trycket från grundvattnet omkring. Den delen av banan kommer att monteras allra sist för att ge så mycket tid till tunnelbygget som möjligt. Tunneln, eller snarare det som kommer precis innan, kommer också bli den färdiga Valkyrias mest utmanade del. Efter att ha åkt uppåt, uppåt, uppåt väntar ett vertikalt drop, eller fritt fall, i 105 km/h, rakt ner mot tunneln och vidare ner i jorden. Ta en provtur >>> Klicka på bilden och hör David Norén, projektledare Valkyria, berätta om tunnelbygget. Valkyria kommer att bli Europas högsta och längsta ”dive coaster”. Attraktionen levereras av schweiziska berg- och dalbanetillverkarna Bolliger & Mabillard, som sägs vara ”the Rolls Royce” av berg- och dalbanor. Det är första gången Liseberg investerar i en attraktion från företaget, som har rykte om sig att ha gjort några av världens bästa berg- och dalbanor. – Hörde du mitt föredrag i radio igår? – Nej – Det var tråkigt! – Jag anade det... 24 www.maskinkontakt.se