Advokaten 1
VÄRLDEN Ny generalsekreterare för Finlands advoka
ter Finlands Advokatförbund har utsett en ny generalsekreterare: vicehäradshövding Niko Jakobsson. Niko Jakobsson tillträdde sin tjänst hos den finländska advokatorganisationen den 15 februari 2021. Han efterträder Minna Melender, som har blivit kanslichef på Marknadsdomstolen i Finland. Niko Jakobsson blev advokat 2016. Innan han blev generalsekreterare arbetade han sedan 2012 på Borenius Advokatbyrå i Helsingfors. Där var han general counsel med ansvar för compliance-frågor och även chef för byråns teknikutveckling. Jakobsson är särskilt intresserad av datavetenskap och informationsteknik och har förutom juridiska artiklar publicerat flera hundra artiklar om it. Han har haft ett antal förtroendeuppdrag inom Advokatförbundet tidigare, bland annat i expertgrupper om teknik och dataskydd. Högsta förvaltningsdomstolens byggnad i Polen. EU-DOMSTOLEN: Polens domartillsättningar kan strida mot EU-rätten ICJ vägleder om terrorbekämpning och MR Internationella Juristkommissionen (ICJ) har publicerat en vägledning med titeln Terrorism Offences and Human Rights in the EU: A Short Guide. Vägledningen riktar sig till civilsamhällets organisationer och andra som arbetar med mänskliga rättigheter för personer drabbade av terrorism eller av staters åtgärder mot terrorism. Den ger en överblick över det internationella och EU-rättsliga regelverket för skydd av mänskliga rättigheter när lagarna om straff för terroristbrott tillämpas i EU-länderna. Den är särskilt inriktad på hur utredning, åtal och rättslig prövning av terroristbrott enligt EU:s direktiv (EU) 2017/541 om bekämpande av terrorism påverkar mänskliga rättigheter. ICJ har också publicerat en mer utförlig rättslig analys. Den korta vägledningen kan laddas ned från ICJ:s webbplats www.icj.org. 12 Genom lagändringar har Polen avskaffat möjligheten att överklaga det nationella domstolsrådets förslag om tillsättning av domare i Polens högsta domstol. I en dom kommer EU-domstolen fram till att lagändringarna kan strida mot unionsrätten. Nationella domstolsrådet i Polen har som huvuduppgift att lägga fram förslag till republikens president om tillsättning av domare i Polens allmänna domstolar. De 15 domarledamöterna i domstolsrådet tillsätts numera av det polska parlamentet, sejmen, i stället för av domarkolleger som tidigare. I augusti 2018 beslöt domstolsrådet att inte föreslå fem kandidater till vakanta domartjänster i Polens högsta domstol. I stället föreslog domstolsrådet andra kandidater till domartjänsterna. De fem kandidater som inte hade föreslagits överklagade domstolsrådets beslut till Polens högsta förvaltningsdomstol. Den högsta förvaltningsdomstolen begärde ett förhandsavgörande från EUdomstolen om huruvida de polska lagreglerna – efter ett antal lagändringar som hade genomförts – innebar åsidosättanden av bland annat rättsstatsprincipen och rätten till ett effektivt rättsmedel. förvaltningsdomstolen påpekade i sin begäran om förhandsavgörande att det efter lagändringarna krävdes att samtliga deltagare i ett tillsättningsförfarande överklagade domstolsrådets beslut – annars vann beslutet laga kraft. Bland dem som måste delta i överklagandet ingick alltså även de som hade blivit föreslagna till domartjänsterna och därmed inte hade något intresse av att överklaga. Det innebar att domstolsrådets förslag om tillsättning till domartjänster alltid skulle vinna laga kraft. Även andra lagregler, bland annat regler som gjorde den högsta förvaltningsdom stolen obehörig, hindrade kandidater från att få en omprövning av domstolsrådets beslut. Mot den bakgrunden ansåg den högsta förvaltningsdomstolen att det inte fanns något effektivt rättsmedel för kandidater som inte hade föreslagits av domstolsrådet, och det framstod som oklart om lagreglerna var förenliga med unionsrätten. Förvaltningsdomstolen uttryckte också farhågor för att de nya reglerna, där domarledamöterna valdes av parlamentet i stället för av domarkolleger, innebar en risk för att ledamöterna skulle hamna i beroendeförhållande till de politiska partierna. eu-domstolen fann i sin dom att lagändringarna som innebar att det inte längre gick att få en effektiv domstolsprövning av domstolsrådets beslut kan utgöra ett åsidosättande av unionsrätten. I så fall ska den nationella domstolen inte tillämpa lagändringarna. EU-domstolens dom 2 mars 2021 i mål C-824/18 ADVOKATEN NR 3 • 2021 FOTO: ADRIAN GRYCUK, CC BY-SA 3.0 PL