Advokaten 1
DEBATT en konkurrensfråga? Knäckfrågan är om man
genom att öppna ett mottagningskontor eller bemannat kontor, förutom huvudkontoret, ska ha möjlighet att stå med på listor vid flera tingsrätter. Min uppfattning är att det inte bör vara möjligt eftersom det ger upphov till gränsdragningsproblem och leder till färre uppdrag för advokater på den ort där de har huvudkontoret. Detta hindrar inte att en advokatbyrå kan ha verksamhet med bemannade kontor på flera orter. Advokater på en sådan byrå skulle då få välja på vilken tingsrätt de skulle stå med på listorna. jag menar att inga advokater tjänar på att man kan få förordnanden från flera tingsrätter genom att ha kontor på flera orter. I och med att det kommit många advokater utifrån och satt upp sig på listor i Helsingborg öppnar Helsingborgsbyråer mottagningskontor på andra orter för att få fler förordnanden. Det leder till att uppdragen från de olika tingsrätterna sprids ut på fler advokater, eller med andra ord att advokater får färre förordnanden från den tingsrätt där de har huvudkontoret. Advokater får normalt inte heller ersättning för tidsspillan i samband med resor till och från mottagningskontoren. Systemet med förordnanden genom andra kontor än huvudkontoret kan också leda till att vissa advokater inte sköter alla sådana uppdrag på ett bra sätt. För någon tid sedan blev jag kontaktad av en kvinna från Helsingborg som ville byta försvarare. Hennes advokat hade huvudkontor i Malmö och mottagningskontor i Helsingborg. Han ville inte åka upp till Helsingborg för att medverka vid polisförhör utan ville vara med på telefon. Han ville inte heller träffa sin klient fysiskt i Helsingborg några dagar före huvudförhandlingen eftersom varje besök i Helsingborg skulle innebära en extra obetald resa för honom Malmö– Helsingborg tur och retur. Jag är inte negativt inställd till mottagningskontor. Det kan säkert vara en fördel för en klient att i exempelvis familjemål kunna träffa sin advokat på hemorten. Vid mindre tingsrätter händer det förmodligen ibland att det behövs fler advokater i ett brottmål än de som är upptagna på listan och är tillgängliga vid ett visst tillfälle. Advokater med mottagningskontor på den orten kunde då ha företräde till de uppdragen utan att för den skull stå med på listorna och erhålla förordnanden regelbundet. Lagmannen vid Halmstads tingsrätt har för många år sedan bestämt att en förutsättning för att sättas upp på listorna vid tingsrätten är att advokaten eller den biträdande juristen inte är uppsatt på annan domstols lista. Det är en enkel regel som inte leder till gränsdragningsproblem. Den värnar om advokaterna och de biträdande juristerna inom domsagan och den är värd att ta efter. På de orter där det finns tillräckligt många advokater och biträdande jurister inom domsagan menar jag att lagmännen där bör överväga att införa en modell liknande den i Halmstad och att frågan kunde diskuteras på lagmansmöten så att det blev enhetliga regler för tingsrätter som ligger nära varandra. Mikael Niklasson Advokat, Helsingborg KNÄCKFRÅGAN ÄR OM MAN GENOM ATT ÖPPNA ETT MOTTAGNINGSKONTOR ELLER BEMANNAT KONTOR, FÖRUTOM HUVUDKONTORET, SKA HA MÖJLIGHET ATT STÅ MED PÅ LISTOR VID FLERA TINGSRÄTTER. domstolarnas rutiner kar finnas registrerade för uppdrag i dessa listor. I nuläget finns det ingen sammanställd information gällande hur många domstolar som använder egna förordnandelistor, vilka som använder de listor som Advokatsamfundet tillhandahåller eller över de riktlinjer som tillämpas vid olika domstolar. På förekommen anledning komADVOKATEN NR 2 • 2022 mer Advokatsamfundet därför att utföra en kartläggning över de rutiner som tillämpas i Sveriges tings- och förvaltningsrätter avseende förordnandelistor och i de fall domstolarna använder egna förordnandelistor även undersöka exempelvis om det uppställs krav på att advokatbyrån måste vara etablerad inom visst geografiskt område. Det är självfallet viktigt att kriterierna för uppdrag i en viss domstol är så tydliga, förutsebara och rättvisa som möjligt samt att det inte förekommer krav för förordnanden som innebär orättfärdiga konkurrensbegränsningar. Mia Edwall Insulander Generalsekreterare Sveriges advokatsamfund 43