Advokaten 1
SAMFUNDET Diskussionerna om inträdesreglerna advo
katkåren, och då särskilt brottmålsadvokaterna, har återigen uppmärksammats medialt av mindre smickrande anledningar. Att medierna granskar är naturligtvis bra, men vad som framkommit är, utan att uttala mig om specifika fall, allvarligt. Åsikter som framkommit med anledning av granskningarna är bland annat att det är alltför lätt att bli advokat och att ”för unga” advokater förekommer som offentliga försvarare i stora mål (se till exempel Oisín Cantwells krönika i Aftonbladet, publicerad i nätupplagan den 14 februari 2022). Kritiken måste tas på allvar, då den riskerar att påverka förtroendet även för flertalet advokater som håller sig inom ramen för vårt etiska regelverk. Jag vill redan inledningsvis kort nämna något om inträdesansökningar och närliggande frågor om dispens. Dessa frågor engagerar många ledamöter och biträdande jurister som aspirerar på att bli ledamöter. Det är förståeligt, särskilt för dem som har för av64 sikt att verka med uppdrag som kräver offentliga förordnanden. År 2011 ändrades femårskravet till tre år. Den huvudsakliga anledningen var att anpassa antagningsreglerna till hur dessa ser ut i övriga medlemsstater i EU. Det hörs röster i och utanför advokatkåren som tycker att tre år är för kort tid. En närliggande åsikt är att Advokatsamfundet i vart fall inte borde bevilja några dispenser alls från treårskravet. Andra har uppfattningen att vi i styrelsen är alltför stränga med att bevilja dispens. De flesta med den åsikten har antingen själva, eller haft någon anställd som, nekats dispens. i advokaten har noggrant redogjorts för hur regelverket kring möjligheterna till dispens ser ut. I senaste numret svarade generalsekreteraren på ett inlägg som rörde just dispens. I detta nummer gör jag det. Huvudregeln för att kunna bli antagen som ledamot av Advokatsamfundet är som sagt minst tre års erfarenhet på advokatbyrå under ledning av ansvarig principal. för egen del är jag av uppfattningen att minst tre år är en nödvändig tid för att bli mogen och tillräckligt skicklig för att verka som advokat, särskilt inom ramen för humanjuridik där vi ser att många yngre advokater startar egna byråer och arbetar utan äldre kollegor som kan rådfrågas i svåra situationer för etiska överväganden. Att helt ta bort möjligheterna till dispens skulle dock slå hårt mot vissa sökande och inte framstå som helt logiskt. Vi har haft sökande som kan åberopa mer än tio års advokatliknande verksamhet. Att inte kunna beakta någon del av en sådan lång kvalificerad yrkeserfarenhet skulle kännas mycket märkligt. Det är dock viktigt att understryka att en eventuell dispens inte innebär lägre krav på sökanden att styrka sin lämplighet. Jag vill också kort nämna något om de röster som hörts den senaste tiden om att det är påfallande unga ADVOKATEN NR 2 • 2022