Verko 1
LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET VO 1/18 Bilbransche
n laddar för teknikskiftBilbranschen laddar för teknikskift Bilindustrin står inför en ny fas, där elfordon förutspås få en stor marknadsandel. ”Det kommer definitivt att hända, men inte över en natt,” säger Sandviks Eduardo Debone som hävdar att ökningen av elbilar, men framför allt bilar med hybridteknik, innebär stora möjligheter för leverantörer till bilindustrin. I början av 2017 förutspådde det globala fi nansföretaget Morgan Stanley att det kommer att fi nnas en miljard elbilar på vägarna år 2050, och att marknadsandelen kommer att växa stadigt från omkring år 2020. I rapporten antas att elbilar kommer att utgöra 16 procent av bilförsäljningen år 2030, och vara marknadsledande med upp till 69 procent 2050. Tillväxten kommer främst att drivas av nationell lagstiftning, då allt fl er länder uppmuntrar användning av elfordon och andra framtida tekniska lösningar. Initiativen har blivit allt fl er sedan Parisavtalet 2015, som syftar till att "begränsa den globala temperaturökningen till 1,5 °C över förindustriell nivå". Endast nollutsläpp tillåts Till exempel antog det tyska förbundsrådet (Bundesrat) under 2016 ett förslag om att förbjuda nya bensin- och dieseldrivna fordon på EU:s vägar från och med 2030. Endast fordon med nollutsläpp ska då tillåtas på marknaden. Förslaget visar tydligt vad man har för avsikt, även om det inte är bindande och måste godkännas av det Europeiska rådet. "Varje vecka träffar jag människor som frågar om elbilar utgör ett hot" Eduardo Debone, Automotive Business Segment Manager på Sandvik Coromant 34 www.verko.se I juli 2017 tillkännagav Emmanuel Macrons nya franska regering sina planer att förbjuda alla bensin- och dieseldrivna fordon från och med 2040. Meddelandet kom dagen efter det att Volvo gått ut med att man bara kommer att tillverka el- eller hybridbilar från och med 2019. Under tiden har regeringar i länder som Kina, Indien, Japan, Nederländerna och Norge meddelat liknande planer. För leverantörer till den konventionella bilindustrin, som exempelvis Sandvik, skulle övergången minska efterfrågan på produkter och tjänster kopplade till förbränningsmotorer. Men Eduardo Debone, Automotive Business Segment Manager på produktområde Sandvik Coromant, menar att omställningen tvärtom kan vara något positivt. – Varje vecka träff ar jag människor som frågar om elbilar utgör ett hot mot vårt företag, och jag svarar att på kort till medellång sikt innebär de istället nya möjligheter för Sandvik, säger han. Skapar betydande möjligheter Sandvik har genomfört en omfattande analys av eff ekterna av elektrifi ering, och resultaten bekräftar att den kommer att skapa betydande möjligheter under de närmaste åren. – För tillfället fi nns det enklare lösningar, som hybridfordon med stor potential att minska koldioxidutsläpp, som inte kräver ett totalt paradigmskifte för teknik och infrastruktur, säger Eduardo Debone. Även om elfordon utan tvekan ökar i antal fi nns det ett fl ertal hinder som måste övervinnas innan de traditionella bilarna kan fasas ut. Priset är fortfarande ett problem för många konsumenter, de tar tid att ladda – cirka 30 minuter – och räckvidden varierar. Dessutom saknar dagens elnät kapacitet för en massintroduktion av elbilar.