Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet
Sten Kort & gott: Granittjur, Hantverksstenen, bo
i brott med mera
Sten Stenbrottet: Stenninge
Sten Intervju: Philipp Rose
Sten Stenpriset 2018 till Nationalmuseum
STENPRISET 2018 NATIONALMUSEUM M useets öppnande
har mötts av enormt intresse och uppskattning. På golvet av kalksten från Borghamn träffar vi två glada stenpristagare: arkitekterna Jose - fin Larsson, Wingårdhs, och Erik Wikerstål, Wikerstål Arkitek ter. Stenpriset 2018 får de båda kontoren för de invändiga stenarbetena, för helhetslösningarna med radikal anpassning till en fantastisk byggnad. Tillsammans med Gert Wingårdh har de haft ansvaret för att skapa ett högteknologiskt museum inuti en byggnad som var tekniskt nergången och vars livslängd runnit ut. – Det är en lycka för oss att det har blivit så väl mottaget av så många, säger Erik Wikerstål medan vi strosar runt, lite omtumlade av folklivet runt oss. Även Josefin Larsson ser genuint lycklig ut. – Det här är ett drömjobb och fantastiskt att ha fått göra det, säger hon. Erik Wikerstål sammanfattar kort vad uppdraget gått ut på. – Det har varit att återställa det största utställningsföremålet, byggnaden i sig. Museet är det väsentligaste föremålet, sedan kommer konsten in på byggnadens villkor. Han fortsätter: – Det är ett 160 år gammalt hus som har förändrats, lagt på sig och spacklats. Vi skulle rensa fram originalet, stoppa in ett modernt museum med klimat-, skal- och brandskydd, personsäkerhet och tillgänglighet inuti. Det har varit mycket diplomati under resans gång. Och den har varit nödvändigt, utan den hade museet tvingats flytta. – Det mest värdefulla under hela tiden har just varit att ingen ville flytta, att museet skulle få stanna kvar i byggnaden som är skapad för museiverksamheten. Det drev igenom besluten om de ombyggnader som behövdes, trots att huset är ett byggnadsminnesmärke, säger Josefin. Totalt har cirka 3 000 kvadrat ny ljusgrå och gråbrun Borghamnskalksten i olika bearbetningar – normalslipad, borstad, hyvlad – kommit på plats, på både väggar och golv. – Det var underbart att rita mönsterläggningen här i Kyrksalens golv. Vi har tolkat originalritningarna och nu känns det tidstypiskt. Kalkstenens olika kulörer och mönster har lagts så varierat som möjligt. Det var upp till stenläggarna att ”lägga stenen på ett fint sätt”. Wingårdh och Wikerstål föreskrev det som var viktigt när det gäller stenarbetena medan upphandlingen med leverantörerna sköttes av Skanska. – Det har blivit oroligt bra. Det har varit stolta, engagerade stenarbetare i verksamhet här. N 14 ationalmuseums pånyttfödelse är en av decenniets största konsthändelser och har hyllats unisont i medierna. 3 000 fler konstverk än tidigare visas på dubbelt så stora publika ytor. Salar och rum har levt upp i en färgsättning som sätter konst och design i samtal med 1800talets ursprungsplaner av den tyske arkitekten Friedrich August Stüler. Olika färger har också valts till olika epoker. Byggnadens interiörer målades vita från 1920-talet och framåt, i den modernistiska tidens anda – den vita lådan – och fönster mörklades. Salar togs i anspråk av konservatorer, kontor och lager. I den sal som nu rymmer 1800-talskonst höjer sig lysande klargula väggar och pelare i carraramarmor som tidigare var inbyggda i trälådor har frilagts. – Vi har öppnat 330 fönster och försett dem med all tänkbar intelligens, både inbrottsskydd och uv-skydd i inbyggd film, berättar Erik Wikerstål. Känslan och kvalitetsnivån är internationell. Gamla trygga och lite dammiga Nationalmuseum som stängde för fem år sedan känns nu nyvaket, färgstarkt med en självsäker svanshållning som känns ovanlig här i landet. Upplevelsen är ett museum i ”stora världen” av internationell klass. Förr var det något högtidligt över att gå på museum, som att gå i kyrkan. Nu är tonläget avslappnat: Vi ska träffas, hänga, fika, äta och shoppa i lika hög grad som vi förväntas uppleva konst. Museer är ett slags ”vardagsrum” och Nationalmuseum ansluter till den internationella trend där det tävlas om publikdragande utställningar. 1,2 miljarder kronor har ombyggnaden kostat. – Det låter mycket, men jämfört med museiprojekt som Neues Museum i Berlin är det inte så mycket pengar och tid nedlagt här. Det var tajt med tid, alla visste det från start, säger Josefin Larsson. Nu gäller det att dra folk, att museet ska fungera. Alla förutsättningar och kvaliteter finns för att lösa uppgiften. Museet äger 700 000 föremål. Före ombyggnaden visades endast 1 500 föremål. Nu kan 5 000 visas i de utökade lokalerna. – Uppdraget var att byggnaden skulle fungera i 150 år till, berättar Josefin Larsson. A tt slå ihop kompetensen hos två arkitektkontor var ett snilledrag som säkert bidrog till att man vann upphandlingen. Wingårdhs är specialister på moderna byggnader och tekniskt komplexa lösningar i stor skala. Josefin Larsson är ”senior lead architect” och har arbetat på kontoret sedan drygt tio år. Hon har varit delaktig i Victoria Tower i Kista och ett svart stiligt höghus vid Liljeholmskajen i Stockholm. Nu ritar hon bland annat på Tellus Tower, som är tänkt att byggas vid Telefonplan. Under restaureringen har Wingårdhs rört sig ut på ett nytt kompetensfält. Ombyggnaden har varit som en femårig utbildning för kontoret. Erik Wikerstål, med kontor i Helsingborg, har sedan 40 år arbetat med att bevara och utveckla kulturbyggnader. Han är bland annat domkyrkoarkitekt för Lunds domkyrka, slottsarkitekt för Kalmar slott, Varbergs fästning och Borgholms slottsruin. Sedan 2011 är han också medlem i Konstakademien. Sedan drygt ett år är Wikerstål arkitekter också en del av Tengbom. Tillsammans en helgarderad insats. Erik Wikerstål och Josefin Larsson är lite förbryllade över en viss olikhet i glansen hos stenplattorna. – Kan det vara boningen, undrar Josefin, medan de skärskådar stenplattorna. – Titta, här borta är det alldeles blankt … De enas dock snart om att tidens gång och besökarnas steg kommer att jämna ut skillnaderna i ytglans. Ingen annan här har ens tänkt på saken, men omsorgen om detaljerna är något som har kännetecknat hela den femåriga processen. – Det mest fascinerande med det här projektet är det totala engagemang som alla medverkande har gripits av. Uppgifterna
Sten Kulturmiljö: Stockholms stenstad
Sten Projekt: Nordiska museet
Sten Projekt: Boklok/Gantofta
Sten Projekt: Kungälvs resecentrum
Sten Projekt: Skogsvilan
Sten Tekniskt FInlandiahusets fasadval
Sten Krönikan: Christer Kjellén
Sten Småsten: Peter Becker, tessellering
Sten Fråga Kurt & Kai: Ljus sten till markbeläggni
ng, välja bänkskiva, anlägga trappa
Sten Marknaden