Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet
Sten Kort & gott: Granittjur, Hantverksstenen, bo
i brott med mera
Sten Stenbrottet: Stenninge
Sten Intervju: Philipp Rose
Sten Stenpriset 2018 till Nationalmuseum
Sten Kulturmiljö: Stockholms stenstad
Sten Projekt: Nordiska museet
Sten Projekt: Boklok/Gantofta
Sten Projekt: Kungälvs resecentrum
Sten Projekt: Skogsvilan
Sten Tekniskt FInlandiahusets fasadval
Sten Krönikan: Christer Kjellén
Sten Småsten: Peter Becker, tessellering SMÅSTEN H
allå där … …Peter Becker, chef redaktör för Stone–ideas.com, en global nättidning om naturstensbranschen med fokus på konst, arkitektur och design. ”RISK FÖR ÖKAT TRYCK FRÅN KINA” Vilka trender dominerade under 2018? — I stenbranschen har det funnits en stor oro för konkurrens från tillverkad sten, kompositer och keramik. Mark – naden håller på att förändras, från att vara producentstyrd till att bli mer kund– orienterad. I dag har kunderna fler material än någonsin att välja på när de till exempel ska lägga nytt golv. Bran– schen står inför en tydlig marknads– utmaning och behöver möta den med ökad marknadsföring av natursten. Hur kan marknadsföringen av sten bli bättre? — Det handlar om känslor. Vi måste berätta för kunden att granit, skiffer, marmor med flera är material som man inte kan producera. Sten kommer från Moder Natur. Det är inget nytt, men vi måste berätta det om och om igen. Sten är 100 procent naturlig, den ger hemkänsla och är en följeslagare i gene– rationer. Det är som i ordstävet ”ett hem utan en katt är bara ett hus” — ett hus utan sten är inte ett hem. Dina förväntningar inför 2019 — vart är branschen på väg? Tessellering* * ELLER TESSELLATION, är att täcka en yta med kompo nen ter som alla har samma geometriska form utan att det uppstår mellanrum eller överlappningar. Det är en konstform med anor långt tillbaka i människans historia. Vi började tidigt klä väggar, golv och tak med plattor i mer eller mindre komplexa mönster. Mönstret av femhör– ningar på bilden ovan skapades av Marjorie Rice på 1970–talet och gjorde henne världsberömd. Vill man titta närmare på det får man åka till Tekniska museet i Stockholm. Till höger en viktoriansk tessellering baserad på kvadrater. Även denna finns att se vid Tekniska. 42 — Jag ser tre saker: För det första får vi snart se nya smarta marknadsförings – strategier. För det andra ökar marknaden för produktdesign med sten i vardags– föremål som är funktionella, värdefulla och vackra. För det tredje kan trycket från kinesiska exportörer komma att öka när president Trump höjer tullavgifterna på import av kinesisk sten. Som en mot– reaktion kan kineserna försöka erövra nya marknader, annars kommer länder som Turkiet, Indien, Egypten eller nykomlingarna Vietnam att göra det. Det finns en enkel slogan för den som vill motverka en sådan utveckling: Make your house a home with your stone. FOTO: KARIN NYMAN
Sten Fråga Kurt & Kai: Ljus sten till markbeläggni
ng, välja bänkskiva, anlägga trappa
Sten Marknaden