Kingsize 1
Data/TV-spel: NBA 2K19 Artin Hojat ”NBA 2K19” 20
ÅR AV EXCELLENS För 20 år sen väcktes en idé till liv. Att digitalisera den växande ligan NBA till ett snyggt spel-format för den enskilde individens spelunderhållning. Take-Two Interactive, spelföretaget ifrån New York hade länge velat utveckla ett basketspel och vårt andra millenium gav företaget en perfekt möjlighet att bygga ett varumärke med ”NBA 2K”. Något 2K visste redan då var att det var en början på något otroligt stort. År 2005 växte NBA 2K-franchisen sig så stor att satsningen 2K Games startades som ett dotterbolag till Take-Two Interactive, där fokus skulle ligga kring just denna spelfranchise. Två årtionden efter ”NBA 2K” lanserades åkte vi till New York för att bevittna detta 20-årsjubileum av det näst största sportspelet på planeten. 2K Games jobba för att ge en upplevelse av ett spel som är så verklig och realiserande att varje konsument ska introduceras samt lockas till den energin som den intensiva och roliga sporten bär med sig. Det finns en anledning till att basket är den sport som direkt går i linje med det vi kallar för populärkultur i USA. Det finns också en anledning till varför NBA är den största idrottsligan på Instagram, då basketklipp på plattformen ofta sprider sig som en löpeld. Storheten i detta gör att nästan alla våra rappare som ingår i populärkulturen vill vara basketproffs och varför de lyriskt refererar till basketproffsen. Det är inte ett fenomen, det är kultur. NBA 2K har helt och hållet anammat kulturaspekten av sporten och resultatet är onekligen fantastiskt. De har fört samman tre gigantiska komponenter som utgör stora pelare av nuet. TV-spel, basket och kulturen (musik, kläder, relevanta varumärken). Ett spel som gör en plats där alla dessa komponenter möts och ger den unike individen en oförglömlig upplevelse har resulterat i återkommande kunder där kundkretsen till och med inkluderar NBA-spelarna själva. 44 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2018 WWW.KINGSIZEMAG.SE