Kingsize 1
Intervju: Tommy Tee vi helt enkelt ta hit KRS-One
. Ville vi se ett Fat Cap Magazine, ett graffitimagasin, så fick vi styra det själva. Men radion har alltid varit mig nära om hjärtat. Det har varit super, superviktigt att upprätthålla det. Sen har ju podcasts kommit starkt senaste åren. För mig visar det att lyssnarna vill ha radio på ett eller annat vis. 1995 startade han produktionsbolaget Tee Productions och genombrottet kom redan 1996 med jazzsångerskan Helén Eriksens album ”Standards”. Vid den här tiden blev det många resor till New York City, där han kom att spendera mycket tid på legendariska D&D Studios. Kreativiteten flödade och Tommy pusslade 1998 ihop, det nu 20-årsjubilerande, debutalbumet ”Bonds, Beats & Beliefs” med inhopp av både amerikanska MC:s och norska musikvänner. 56 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2018 – Det började faktiskt med samarbetet med Helén, otroligt kompetent sångerska, saxofonist och låtskrivare. Hon var signad till EMI i Norge som i sin tur skickade demon till Blue Note Records i New York. Det blev en deal och jag skulle mixa skivan där i New York, så jag ringde och bokade en tid i D&D Studios. Efter det så öppnades en helt ny värld, ”a dream coming true”. Jag fick en helt ny syn och uppfattning till ljud, produktion, mixning, inspelning. Jag hängde mycket i studion och mötte rappare som M.O.P. där i gångarna. Och Guru från Gangstarr…rest in peace. Så mitt första album var egentligen ett gäng låtar jag gjort hemma i Oslo med mina tighta artistvänner i olika konstellationer, utan egentlig tanke på en egen skiva. Det var helt planlöst, vi gjorde bara musik. Plötsligt hade jag tio låtar och drog iväg till D&D och tänkte göra färdigt ett album. Allt blev ganska instinktivt. Vi spelade in låtarna snabbt och höll inte på och mixade och fixade en massa i efterhand. Så de flesta kontakterna kom från gångarna på D&D när man träffade rappare. Sen hade jag en del kontakter som ”writer” eftersom jag åkt till NYC för att måla graffiti i många år innan det. Det var ”Lyricists Lounge”-eran, folk som Talib Kweli, Punch & Words… alla var öppna för att göra grejer. En helt fantastisk tid att göra musik under. Jag kunde ha Mr. Eon (The High & Mighty), El Da Sensei, Mike Zoot i studion samtidigt och vi bollade idéer fram och tillbaka under sessions där. 2016 gav Tommy ut en uppföljare till debutalbumet, där han återanköt till både norska och amerikanska bekantskaper. Numera håller fyrabarnspappan Tommy Tee turnerande spelningar till ett minimum, istället är fokus att vara hemma i Oslo, med barnen, leda radioprogram samt driva nybyggda studiolokalen Tee Studios. Dessa fasta punkter utgör en kreativ smältdegel som alstrar energi och fortsatt inspiration för ”the godfather of Norwegian hiphop”. – Tee Studios stod färdig nu 2018. Numera så sitter artister i sina små studios så jag hade en idé om att bygga en större studio. Även om vissa har dömt ut det som en dålig idé i dessa tider. Tanken var att återskapa det lite som ”back in the days”, att man hade sin avsedda tid i studion och fick göra det bästa av den. Lite att utveckla hela processen med att spela in… Jag har haft många studios genom åren i Oslo men ingen har varit för externt bruk. Här är ambitionen högre, att andra artister ska komma och nyttja studion, speciellt band som jobbar inom WWW.KINGSIZEMAG.SE