Modern Interiör 1
Zero presenterade nyheten Plane designad av Front
Design. Plane finns som pendel och golvlampa i en stram och enkel konstruktion. Tunna metalltrådar och en platt ljuskälla ger en jämn ljusbild både uppåt och neråt. Släckt är den helt transparent. Abstractas monter drog blickarna till sig och Airleaf gav den karaktär. Löven är i formpressad filt och finns i hela 30 färger. Stich heter skärmarna i grått och rosa. De suger ljud och bildar en mjukare inramning, framför allt i kontorsmiljö. Både Airleaf och Stich är formgivna av Stefan Borselius. et fanns ett stort spann av färger men hos många var pastellerna ett tydligt inslag. Mjuka soffor och fåtöljer lanserades i gult, orange, grönt, ljusblått och en hel del i just rosa. Även strama kontorsmöbler och sparsmakade metallmöbler hade fått en släng av denna färgskala. Några montrar hade också utformats i olika pastelltoner. Och ljusa träslag var allestädes närvarande. Bulliga former var en klar trend, ofta med tydliga sömmar över rundade hörn. Puffar och pallar är helt enkelt inne och de får gärna se ut som sumobrottare. Men även soffor och fåtöljer hade voluminösa former både för offentlig miljö och hemmet. D Alexander Lerviks kontorsstol Pilot, här i den låga modellen, hos Johanson Design hade fått ny kul klädsel med retrokänsla. Det dekorativa tyget är Agency från Kvadrat. Mönstrat hade också en plats och gärna i form av tyger med geometriska mönster med retrokänsla. Till och med en minimalistisk kontorsstol hade fått ny kostym i tyg som minde om 1950-talet. Mönstrade mattor i mjuka färger fanns att se och ett företag visade i form av installationer mattor i mönster inspirerade av urbana miljöer. Läder har kommit för att stanna, ofta i kombination med de nämnda ljusa träslagen. Denna trend stämmer med flera viktiga idéer och projekt för att använda hållbara och miljövänliga material. Läder håller länge och blir bara vackrare med åren och dessutom är det ett naturligt material. Men även tunna möbler i galvaniserad och puderlackad metall MODERN INTERIÖR 2 2016 67 ➛