Advokaten 1
Reportage Mannheimer Swartling-seminarium dynamis
k förändring Maria-Pia Hope menade att de svenska byråerna har goda möjligheter att göra det. – En av skönheterna med Sverige är Bakom den förändrade advokatrollen finns flera samverkande faktorer, menade paneldeltagarna på Mannheimer Swartlings seminarium som arrangerades i Stockholm i slutet av augusti med anledning av att advokatbyrån 25-årsjubilerade. Från vänster: André Andersson, MariaPia Hope, Maria Hemberg, Hans Andersson samt Ulf-Henrik Kull. Hans Andersson, partner på Advokatbyrån Kaiding, menade att förutom specialisering är det fortsatt viktigt att advokatbyråerna även ser vad man kan erbjuda klienterna som och utsatt Anne Gynnerstedt, chefsjurist på Vattenfall, betonade det stora effektivitetskrav och krav på kostnadsbesparingar som bolagen ständigt utsätts för. Till det kommer ett ständigt växande regelverk, inte minst från EU, samt krav på olika typer av rapporter. Det leder till att det behövs jurister som verkligen kan bolaget och det blir därför svårare att outsourca uppdragen. Samtidigt som det blir fler bolagsjurister ställs det ökade krav på att de ska arbeta hårdare, menade hon. Jonas Bengtsson, chefsjurist på Telia Sonera, beskrev hur hans bolag delar upp juridiskt arbete i olika kategorier för att arbeta strukturerat med fråAdvokaten Nr 7 • 2015 Bilden till vänster: Under seminariet konstaterade de medverkande chefsjuristerna att bolagsjuristens och chefsjuristens roller utvecklats betydligt de senaste 25 åren. Från vänster: Mats Lönnkvist, Cecilia Vieweg, Anne Gynnerstedt samt Jonas Bengtsson. gorna. Det i sin tur gör det möjligt att köpa in advokattjänster på ett resurseffektivt sätt, bland annat så att man inte lägger juristtid på ärenden med låg komplexitet och stora volymer. Han menade att det är telekombranschens utveckling som styr hur den interna juristavdelningen kommer att utvecklas. Mats Lönnkvist, före detta chefsjurist på SAS, instämde i Jonas Bengtssons resonemang och pekade även på betydelsen av vilken fas bolaget är inne i när det gäller storleken på den interna juristavdelningen. För återkommande frågor och ärenden som hör till kärnverksamheten vill man bygga upp en intern kompetens. För ärenden som är mer udda och inträffar då och då anlitar man externa jurister. Mats Lönnkvist betonade att chefsjuristrollen fått en generalistkaraktär och han efterlyste en motsvarande kontakt på advokatbyråerna som har den rollen. – Jag söker en samtalspartner, en god ”trusted advisor”, en pålitlig rådgivare, som man kan prata med i de svåra lägen som man hamnar i då och då. Alltså advokater som är duktiga allmänna rådgivare i svåra frågor, som inte alltid är enbart rättsliga, sa Mats Lönnkvist. n 19 inte är så kallade ”high end”-tjänster utan även mer ”bulkvara”, vilket revisionsbyråerna har gjort. Det kan till exempel handla om en kundanpassad mallbank. att här utesluter inte det ena det andra ännu. Man kan arbeta både med ”high end”-juridik och med bulkjuridik. Det är nog snarare så att våra klienter vill att vi ska kunna syssla med både och. Medan på ännu mer konkurrensutsatta marknader som till exempel den engelska så måste man göra ett val, sa Maria-Pia Hope. maria hemberg konstaterade även att upphandlingen av juridiska tjänster blivit en betydligt mer sofistikerad process. Även fakturering och betalning av tjänster har förändrats betydligt. maria hemberg hade några konkreta önskemål på vad advokaterna kan bli bättre på: l Undvik att överarbeta ärenden genom att ha en dialog om vad som ska prioriteras. l Öka andelen kvinnor/kvinnliga delägare och mångfald i övrigt. l Se över advokatbyråernas kostnadsbild. n