Advokaten 1
Gästkrönika Design” växer fram alltmer förtroende
, vilket med rätta har minskat efter Snowdens avslöjanden. EU:s lagstiftare kan tillämpa koncept ”Human Rights by Design” på ett liknande sätt. Begreppet introducerades för första gången 2014 när Europeiska unionens råd tillsammans med EU-kommissionen startade arbetet med en ny EU-strategi för den inre säkerheten som ledde till antagandet av ”den europeiska säkerhetsagendan” ett år senare. Från allra första början bjöds EU:s agentur för grundläggande rättigheter (FRA) in och rådfrågades under hela processen. Resultatet blev, om än inte perfekt, positivt. ”Den europeiska säkerhetsagendan” är en klar förbättring vid en jämförelse av tidigare säkerhetsstrategier då den tar mänskliga rättigheter i beaktande från början. Den allra första principen understryker det att ”säkerhet och respekt för de grundläggande rättigheterna inte är motstridiga målsättningar, utan konsekventa och kompletterande politiska mål”. Strategin konstaterar att ”alla säkerhetsåtgärder måste följa principerna om nödvändighet, proportionalitet och laglighet, med lämpliga garantier för att utkräva ansvar och rättslig prövning”. Dessa grundläggande principer kan tyckas självklara, men har i själva verket varit huvudsakligen frånvarande i säkerhetsdiskursen. Efter terrorattackerna den 11 september 2001 var förhållningssättet snarare att man antingen kunde tillgodose säkerhet, eller mänskliga rättigheter. Genom att introducera ”Human Rights by Design” i början av en process, kan man nu ha båda. ett sätt att föra fram ”Human Rights by Design” är att fortsätta att stödja, främja och skapa oberoende nationella människorättsinstitutioner. Dessa arbetar för mänskliga rättigheter och bidrar till att de blir en del i lagstiftningsoch policyprocesser. I detta avseende är sommarens tillkännagivande om att den svenska regeringen kommer att arbeta för att skapa en nationell institution för mänskliga rättigheter, ett perAdvokaten Nr 7 • 2015 ”Det står klart att mer behöver göras. Det första steget är att inkludera frågeställningar om mänskliga rättigheter och nästa steg är att se till att ’huset’ byggs med alla dess bärande komponenter från allra första början.” fekt tillfälle och en stark möjlighet för att stärka ”Human Rights by Design”-konceptet i Sverige. Ett annat steg vore att utveckla särskilda checklistor för mänskliga rättigheter och skräddarsy dessa för specifika policyområden och på så vis komma bort från de mer allmänna listor som redan är vanliga i vissa EU-länder. Slutligen bör evidensbaserad policyutveckling också hitta en väg mot området för mänskliga rättigheter. Vi vet fortfarande alltför lite om effekterna av antidiskrimineringslagstiftning. Här kan mer kunskap bidra till att skapa effektivare lagstiftning och policys. ”human rights by design” är ett logiskt steg efter EU:s rättsligt bindande stadga om de grundläggande rättigheterna. Konceptet bidrar till en fortsatt utveckling av de europeiska demokratierna, baserat på ett fundament av rättsstatens principer och mänskliga rättigheter. Morten Kjærum Direktör för Raoul Wallenberg Institutet 25