Advokaten 1
Praktisk juridik » Nätverkets rekommendationer ko
mmer under hösten att presenteras för EU-kommissionen och de sju nätverksländernas berörda departement. holders”. Efter amerikansk modell föreslås att de berörda intressenternas ställningstagande till planen sker i röstningsgrupper bestående av borgenärer och ägarintressenter med likartade intressen. Avsikten med ett sådant gruppsystem är att skapa flexibilitet och ge större utrymme för kreativa men också rättsligt bindande uppgörelser mellan och inom olika intressentgrupper än vad förmånsrättsordningen gör. Det beskrivna gruppsystemet ger utrymme för att konvertera skulder till aktier (så kallade ”debt-forequity swap”) och för att en grupp borgenärer kan erhålla även andra typer av icke-monetära tillgångar till ett värde som motsvarar vad en annan grupp med samma prioritet får i pengar. Inom ramen för de ”tester” som kan göras i samband med domstolens fastställelse av planen säkerställs också att en grupp intressenter (till exempel aktieägare) inte utan andras frivilliga eftergifter kan erhålla eller behålla ett högre ekonomiskt värde än vad en grupp med bättre prioriterade intressenter (till exempel leverantörer) erhåller. Något utrymme för den nuvarande svenska ordningen med ”omvänd förmånsrätt” ges därmed inte. Chefsingenjör bakom denna del av rekommendationerna har varit Markus Ehrenpil, doktorand vid juridiska institutionen i Uppsala. 4.11 miljöansvaret vid konkurs och rekonstruktion I linje med rättsläget i samtliga nätverksländer utom Sverige rekommenderas att miljömyndigheters anspråk avseende prevention eller sanering, vilka uteslutande har sin grund i gäldenärens handlingar eller underlåtenheter före förfarandet, ska vara en konkurs- respektive ackordsfordran, medan nya eller ökade miljöanspråk som uppkommer till följd av fortsatt drift i konkursboets eller rekonstruktionsgäldenärens regi ska vara en massafordran resp. ackordsfri fordran. Härutöver rekommenderas att 54 miljömyndighetens anspråk ges bästa rätt till betalning ur köpeskillingen för den tillgång (oftast en fastighet) som en vidtagen miljöåtgärd har avsett. (Kap. XIII.) 4.12 hantering av koncerner vid konkurs och rekonstruktion Nätverket har också valt att skriva ett antal rekommendationer som syftar till att åstadkomma en effektiv och ändamålsenlig hantering av konkurser och rekonstruktioner avseende koncerner (kap. XIV). Regelverket, som är relativt omfattande, innehåller dels föreskrifter om processuell samordning: gemensam ansökan, gemensam domstol, gemensam förvaltare/rekonstruktör, samarbete och kommunikation mellan förvaltare/rekonstruktörer, mellan domstolar och mellan förvaltare/rekonstruktörer och domstolar samt gemensam eller koordinerad rekonstruktionsplan; dels materiella regler: internfinansiering under konkurs och rekonstruktion, beaktande av koncernkontexten vid tillämpning av otillbörlighets- och ordinaritetsrekvisiten vid återvinning samt s.k. materiell konsolidering (det vill säga sammanslagning) av två eller flera koncernbolags tillgångar och/ eller skulder. Rekommendationerna om materiell konsolidering är kanske de mest spännande i denna del. De förutsätter för sin tillämpning antingen att berörda koncernbolags tillgångar eller skulder så till den grad rörts samman att det skulle uppkomma oproportionerliga kostnader eller orimlig tidsutdräkt att utreda vilket bolag som äger tillgångarna eller svarar för skulderna eller att berörda koncernbolag använts som verktyg för bedrägliga transaktioner utan legitimt affärsmässigt syfte och en materiell konsolidering är nödvändig för att komma till rätta med dessa transaktioner och begränsa den skada som transaktionerna har åsamkat borgenärer eller andra intressenter i konkursen resp. rekonstruktionen. 4.13 skydd för informella rekonstruktionsförhandlingar I det sista kapitlet (XV) i rekommendationerna föreslås att domstol på gäldenärens begäran ska kunna besluta om temporär inhibition av exekutiva åtgärder i syfte att pågående informella rekonstruktionsförhandlingar ska kunna avslutas utan risk för att störas av utmätnings- eller konkursbeslut. Detta exekutionsskydd får beviljas för högst tre veckor och förutsätter dels att borgenärer och andra intressenter, som i ett formellt rekonstruktionsförfarande kan påräkna ett adekvat skydd för sina rättigheter, inte kan förväntas lida skada, dels att det kan göras sannolikt att de aktuella förhandlingarna har rimliga utsikter att leda fram till en hållbar uppgörelse. 5. Rekommendationernas framtid Nätverkets rekommendationer kommer under hösten att presenteras för EU-kommissionen och de sju nätverksländernas berörda departement. Det senare sker vid en konferens i Tallinn den 6 november, för vilken Estlands justitieminister står som värd och inbjudare. Utöver detta har internationella experter och vissa av de i avsnitt 2.2 nämnda organisationerna och instituten som sysslar med insolvensrättens utveckling, bland annat ELI som driver ett liknande projekt för kommissionens räkning, uttryckt sin uppskattning av nätverkets texter. De baltiska lagstiftande institutionerna har visat stort intresse för projektet. För svensk del har ett möte hållits med den så kallade Entreprenörskapskommittén i slutet av augusti 2015. Nätverkets förhoppning är att dess arbete ska få betydelse på EU-nivå, regionalt och nationellt, om inte annat som exempel på att det är möjligt att ta fram harmoniserade lösningar av god kvalitet på det insolvensrättsliga området. n Advokaten Nr 7 • 2015