1177 Vårdguiden 1
tema * Den digitala vården VÅRD 2.0 text GUNILLA
ELDH D 8 en digitala tekniken utvecklas snabbt och erbjuder möjlighet att utnyttja hälso- och sjukvården på ett effektivare sätt. Den kan också frigöra resurser till annan vård. Dessutom efterfrågas digitala vårdtjänster av många. Förutom att vården blir mer tillgänglig kan tjänsterna öka delaktigheten och självständigheten för dig som användare. Inte minst för personer med kroniska sjukdomar och täta vårdkontakter kan de spara tid och göra stor nytta. Men nackdelarna, då? Kritiken handlar ofta om att den digitala tekniken inte lämpar sig för behandling av alla tillstånd och att de som har störst vårdbehov kanske också har svårt att använda tjänsterna. 90 procent av de digitala vårdtjänsterna används i dag av personer under 50 år, en grupp som generellt sett har större teknikvana än äldre. Kanske använder du redan digitala tjänster, till exem pel att boka tid, förnya recept eller läsa i din journal via e-tjänsterna på 1177.se. Andra exempel på vårdens digitalisering är videomöten, chattar och olika former av appar. Även robotar räknas hit, liksom annan teknik som bygger på artificiell intelligens, aI. Digitala tjänster är i dag en del av hälso- och sjukvården. Vilket utbud som finns beror bland annat på var i landet du bor och på vilken typ av sjukdom eller besvär du har. Videomöte med läkare är en tjänst som har varit omskriven de senaste åren, i synnerhet de som erbjuds av privata vårdgivare. Nu pågår försök med videomöten inom nästan alla landsting och regioner. På många håll kan du ha digitala möten även med annan personal. Till exempel kan en sjukgym1177 vårdguiden 4 • 18