ÅRSREDOVISNING 2016 1
STRATEGI OCH MÅL LFV har sedan 2014 bedrivit ett
omfattande förändringsarbete för att säkra ett konkurrenskraftigt, effektivt och attraktivt LFV för framtiden. Förändringsprogrammet har namnet Position 2019. LFV verkar i en bransch som är inne i en stor förändring. Omvärlden förändras och LFVs förutsättningar påverkas av politiska beslut, regleringar från myndigheter, EU-kommissionen och den nationella/ internationella marknadens utveckling. Verksamheten måste vara förändringsbenägen och ständigt anpassa sig efter nya förutsättningar. LFVs kunder ställer krav på effektiviseringar och att leveranserna från LFV utvecklas. Monopolmarknader öppnas för konkurrens på flera ställen i Europa och på LFVs hemmamarknad Sverige har det redan gjorts. Trender i omvärlden som påverkar LFV • Måttlig trafikutveckling i Europa men stark tillväxt i Mellanöstern och Asien. • Fortsatt relativt lågt oljepris. • Fortsatt intäktsstyrning från EU genom lagstiftning om sänkta en routeavgifter. • Förstärkt harmonisering och integration av flygtrafiktjänsten i Europa. • Ökade krav och regleringar från omvärlden genom bland annat EU, europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA och FNs flygorgan ICAO. • Ökad konkurrens på flygrelaterade tjänster. • Ökad digitalisering påverkar tjänsteutvecklingen och ställer högre krav på informationssäkerhet. • Ökat antal drönare i luftrummet ställer nya krav på reglering och flygtrafiktjänst. • Förändrat säkerhetspolitiskt läge. LFVs förändringsresa 2014 startades LFVs förändringsresa för att nå Position 2019. Position 2019 står för att LFV är affärsmässigt, konkurrenskraftigt på samtliga områden och driver marknaden med ny teknik. LFVs förändringsprogram ska vara FOKUSOMRÅDEN 2016 genomfört 2019 och LFV ska ha uppnått de ekonomiska målen. Samtidigt har arbetet med att utveckla LFVs företagskultur bidragit till ökad affärsmässighet med kundnytta i fokus. Flygsäkerhet är basen i verksamheten och LFVs flygsäkerhet är fortsatt mycket god. LFVs affärsplan 2016–2020 För samtliga fem perspektiv finns ett antal huvudmål med tillhörande delmål och aktiviteter. Varje enhet har sin verksamhetsplan med mål och aktiviteter som stödjer affärsplanens huvudmål. Målen bryts ner funktions- och enhetsvis. LFVs chefer och specialister har individuella målkontrakt. LFVs viktigaste prioritering är att bibehålla och utveckla goda relationer med kunderna, både nationellt och internationellt. LFV ska också erbjuda smarta innovativa lösningar för såväl dagens som morgondagens flyg. Genom aktiva intressentdialoger och hög kvalitet och leveranssäkerhet har LFV som aktör goda möjligheter att fortsätta vara en ledande aktör inom flygtrafikledningstjänster. FÖRETAGSKULTUR • Affärsmässighet • Engagemang och drivkraft • Förenkling och effektivisering • Lösningsorienterad • Varumärkesplattform FLYGSÄKERHETSKULTUR • Rapporterande, rättvis och lärande kultur • Säkerhetsengagemang • Kommunikation • Resurser, kompetens och förutsättningar • Systematiskt säkerhetsarbete INTERNATIONELL TILLVÄXT • Utökad marknadskunskap • Fokus på prioriterade marknader, produkter och driftsuppdrag • Digital flygtrafikledning KONKURRENSKRAFT • Reducerade kostnader • Ökad effektivitet • Ökad digitaliseringskraft • Stärkt leveransförmåga 12 LFV ÅRSREDOVISNING 2016