ÅRSREDOVISNING 2016 1
INNOVATION SMARTA LÖSNINGAR OCH INNOVATIONER Med
teknikens hjälp utvecklar LFV smarta lösningar för morgondagens flyg. I partnerskap eller i egen regi bedriver LFV ett intensivt forskningsarbete för en effektiv och hållbar flygtrafikledning och ett bättre utnyttjande av såväl svenskt som internationellt luftrum. Detta med bibehållen eller ökad säkerhet. Forskning och innovation bedrivs utifrån ett antal strategiska utvecklingsområden som utgår från LFVs och kundernas framtida utmaningar. Målet är att utveckla nya koncept och lösningar med tydlig nytta som ökar säkerhet, effektivitet, kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet. Arbetet bedrivs både nationellt och inom ramen för det europeiska forskningsprogrammet SESAR. Exempel på aktuella forskningsområden är effektiv ankomst- och avgångssekvens, ökat informationsutbyte mellan flygplan och markcentral, effektiva stig- och sjunkprofiler, ökad automation i flygtrafikledningssystem, informationsutbyte mellan olika aktörer och fjärrstyrda lösningar. Ökad digitalisering För LFV som är ett teknikintensivt affärsverk med ett stort beroende av realtidssystem och sensorer kan digitalisering bidra till en ökad leveransförmåga, innovation och kostnadseffektivisering. Digitalisering av flygtrafiktjänsten vid flygplatserna ökar effektivitet, tillgänglighet och säkerhet. Flygtrafikledning bedrivs sedan några år på distans och det är den största förändringen i en relativt konservativ bransch på många år. Digitaliserad information skickas till en central där flygledaren arbetar utifrån visualisering på 360-graders bildskärmar istället för som tidigare i ett flygledartorn på en flygplats. Digitalisering av aeronautisk information innebär också att data snabbt och kostnadseffektivt blir tillgängligt för alla användare över nätet. På så sätt skapas nya affärs- och samarbetsmöjligheter. Det finns ytterligare förutsättningar att 2016 ÅRS LIU-STIPENDIAT LFV delar sedan flera år ut ett innovationsstipendium till en student eller anställd vid Linköpings universitet för att uppmärksamma forskning och innovation kopplat till flygtrafikledning och flyg. 2016 års pristagare var Prithiviraj Muthumanickam, doktorand vid Institutionen för Teknik och Naturvetenskap vid Linköpings universitet. Han har i sin forskning bland annat tittat på hur arbetsbelastningen ser ut när en flygledare arbetar i en kontrollcentral och sköter flygtrafikledning på distans för flera flygplatser. utveckla en route trafikledningen genom att till exempel på ett standardiserat, säkert och effektivt sätt skicka data över nätet från sensorer och system till flygledarnas arbetsplatser eller positioner. Nya krav på luftrummet Genom att optimera infrastrukturen i luften kan användningen effektiviseras och maximeras. Luftrummets förutsättningar ändras när det till exempel tillkommer nya destinationer, vid större nybyggnationer och när nya flygplanstyper introduceras. För flygbolagen är det viktigt att kunna flyga rakaste vägen på rätt höjd då det är mest effektivt både ur kostnads- och miljöperspektiv. Påverkan på utsläpps- och bullernivåer blir allt viktigare för alla aktörer att ta hänsyn till. Hur flygtrafiktjänsten ska utformas den dag obemannade farkoster ska samexistera med vanliga luftfarkoster som flygplan och helikoptrar är också en prioriterad fråga. Ökande automation LFV ser en ökande grad av automation inom alla områden och den tekniska utvecklingen går snabbt framåt vad gäller visualisering, stöd för beslutsfattande, analys och uppföljning. Att kartlägga vad det innebär för rekrytering och utbildning är prioriterat. LFV och Sjöfartsverket arbetar tillsammans med Linköpings universitet för att utveckla ett koncept för utbildning och träning för automation. Projektet sträcker sig över fyra år och finansieras av Trafikverket. Digitalisering av flygtrafiktjänsten vid flygplatserna ökar effektivitet, tillgänglighet och säkerhet. Optimal bemanning Bemanningsplanering är en viktig del av arbetet med att effektivisera produktionen av flygtrafiktjänst. Genom att bygga matematiska modeller kan olika scenarier utvärderas och bemannas på ett optimalt 20 LFV ÅRSREDOVISNING 2016