ÅRSREDOVISNING 2016 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE Den största ökningen uppko
m i slutet av året, främst i trafiken till och från Arlanda samt överflygare i norra Sverige. Det har även skett en förflyttning av östersjötrafiken längre in över Sverige vilket gett längre sträckor i svenskt luftrum. Långsiktigt förväntas en fortsatt trafiktillväxt i det svenska luftrummet. Antalet service units – som är den enhet som utgör underlag för fakturering av undervägsavgifter och beräknas som en kombination av antal flygningar, luftfartygets vikt och flugen sträcka – ökade 2016 med 1,1 procent tack vare fler flygningar men med kortare distanser och/eller lättare flygplan. Den 1 januari 2016 sänktes Sveriges undervägsavgift med 4,9 procent. Knappt 80 procent av avgiften avser LFVs verksamhet. Andra flygtrafiktjänstaktörer, myndigheter och svenska flygplatser står för resterande del som finansieras via undervägsavgifter. LFVs effektiviseringar är en förutsättning för och starkt bidragande orsak till att Sveriges avgift har kunnat sänkas tre år i rad. För 2017 kommer emellertid avgiften höjas något, med 0,2 procent, vilket relaterar till avräkningar för tidigare år och inte ökade kostnader. Sveriges avgift är fortfarande högre än i flera av våra grannländer, vilket i hög grad beror på olikheter i avgiftsstrukturer. Den svenska avgiften finansierar en stor del av den lokala flygtrafikledningstjänsten vid flygplatserna. Fjärrstyrd flygtrafikledning LFV och SAAB har sedan 2006 bedrivit ett utvecklingssamarbete rörande fjärrstyrd flygtrafikledning vid flygplatser, Remote Tower Services (RTS). SAAB har levererat teknisk utrustning. LFV har utvecklat den operativa metodiken och även bidragit i produktutvecklingen. Den 1 september 2016 startade LFVs och SAABs gemensamma bolag SAAB Digital Air Traffic Solutions AB sin verksamhet. Bolagets uppdrag är att marknadsföra, sälja, utveckla och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning. Ett aktivt marknadsarbete har påbörjats. SAAB Digital Air Traffic Solutions AB tecknade i december en avsiktsförklaring med Scandinavian Mountains Airport AB om att leverera fjärrstyrd flygtrafikledning. LFV driftsatte i april 2015 den första fjärrstyrda flygtrafikledningen i världen. Sedan dess bedrivs flygtrafikledningen vid Örnsköldsvik Airport på distans från en central i Sundsvall och LFV har för 2015–2016 sammantaget cirka 6 400 timmar operativ drifterfarenhet. LFVs central i Sundsvall och RTS har fått stor internationell uppmärksamhet. I samband med den globala flygtrafikledningsmässan World ATM Congress i Madrid i mars 2016 tog LFV emot två branschpriser för det innovativa arbetet med att utveckla fjärrstyrda torn. Jane’s Airport Review och SESAR Single European Sky delade ut priserna. Sedan den 15 november 2016 hanteras också trafikledningen vid Sundsvall Timrå Airport från centralen i Sundsvall. Även Linköping City Airport har ingått avtal om fjärrstyrd flygtrafikledning med en planerad driftsättning under andra kvartalet 2017. Lokalerna i Sundsvall har utökats under året och det finns därmed plats att expandera tjänsten till fler flygplatser i framtiden. Parallellt med driften fortgår utvecklingen av så kallad multipel mode, det vill säga att en flygledare parallellt ska kunna svara för flygtrafikledningen vid flera flygplatser. LFV och Swedavia AB tecknade i mars 2016 ett Letter of Intent om att gemensamt utreda förutsättningarna för fjärrstyrd flygtrafikledning vid flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Malmö. Syftet är dels att skapa förutsättningar för den framtida digitala flygplatsen dels att sänka kostnader för luftrumsbrukarna. Det finns ett förslag som innebär att LFV investerar i byggnad för en central för fjärrstyrd flygtrafikledning samt i teknisk utrustning. Vidare innebär förslaget att den operativa verksamheten flyttas över stegvis till den nya centralen med start 2019. Arbetet går nu in i en värderingsfas som bland annat innefattar tecknande av avtal, upphandlingar, fördjupad dialog med myndigheter och intressenter samt validering av utvecklingsinitiativ. Internationell marknad LFV är sedan 2013 partner till GAL, Global Aerospace Logistics, i driften av flygtrafiktjänsten vid fem flygplatser i Förenade Arabemiraten. De senaste åren har flygtrafiken ökat markant i området. Avtalet med GAL har resulterat i tilläggsuppdrag i regionen inom teknikkonsulttjänster samt procedur- och luftrumsdesign. Under året har diskussioner förts om förutsättningar för det fortsatta partnerskapet och ett förlängt samarbete. I Norge har LFV under året fortsatt levererat tjänster avseende flygmätning. LFV har tecknat ett förnyat kontrakt avseende flygmätning på Avinors flygplatser. Kontraktstiden är fem år med option på ytterligare två år. LFV har också deltagit i upphandlingen av flygtrafiktjänst på Torp Sandefjord Lufthavn, vilken dock vanns av annan leverantör. Den norska marknaden för flygtrafiktjänst är på väg att avregleras. LFV har etablerat ett dotterbolag, LFV Norway AS, i syfte att bevaka marknadsutvecklingen och erbjuda tjänster på den norska marknaden. I konkurrens med internationella konsultbolag vann LFV upphandlingen av framtagandet av en masterplan för Rwandas luftrum. Ett annat exempel på konsulttjänster under året rör uppdrag i Thailand avseende stöd i samband med förberedelser inför driftsättning av flygtrafikledningssystemet TopSky. Försvarsmakten I Sverige är, till skillnad från omvärlden, den civila och militära flygtrafiktjänsten helt integrerade och LFV har ansvaret för både civil och militär luftfart för flygtrafiktjänsten under alla beredskapsskeden. LFV har ett nära samarbete med Försvarsmakten, som syftar till att skapa en effektiv och robust LFV ÅRSREDOVISNING 2016 33