Marknad 1
ÖREBRO KOMMUN DRÖNARE ANVÄNDS FÖR ATT SKAPA BÄTTR
E KARTOR FOTO: PRESSBILD NYTT SAMARBETE SKA UNDERLÄTTA FÖR BYGGBRANSCHEN FOTO: ISTOCK Byggandet står för en stor del av fastighetsbranschens klimatpåverkan. I projektet Klimatkrav till rimlig kostnad arbetar Sveriges Allmännytta, tidigare SABO, kreditinstitutet Kommuninvest och IVL Svenska Miljöinstitutet tillsammans med mål att ta fram en branschstandard för att beräkna klimatpåverkan och kunna ställa klimatkrav vid nyproduktion. Projektet vill även bli standardsättande för att integrera livscykelbaserade klimatkrav i finansieringen. I början av september samlades därför byggbranschen till startkonferens i ett unikt samverkansprojekt som syftar till att reducera byggbranschens klimatpåverkan. I det aktuella projektet ingår förutom Sveriges Allmännytta, Kommuninvest och IVL, även bostadsföretag och entreprenörer, vilket gör att arbetet blir väl förankrat i branschen. Nio bostadsföretag och entreprenörer i olika städer har utsetts till testpiloter. De ska upprätta klimatdeklarationer av faktiska byggnader, för att kunna ge förslag på krav som är rimliga att ställa på marknaden. – Att kunna ställa klimatkrav på byggandet är ett viktigt steg i utvecklingen av en fossilfri byggbransch. Det här projektet och piloternas arbete kommer att ge oss vägledning i hur vi kan ställa de kraven på ett bra sätt, säger Anders Ejlertsson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet. Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, konstaterade att piloterna kan bli kärnan i byggbranschens gröna omställning. – Att utveckla rimliga ambitioner som kan påverka såväl kommande lagstiftning som den offentliga upphandlingen kan skapa ett enormt förändringstryck. Byggsektorn kan bli en lika god del av den svenska fossilfria berättelsen som det första fossilfria stålet i Luleå eller världens bästa batterifabrik i Skellefteå. IVL har i tidigare studier visat att klimatpåverkan för att bygga ett modernt flerbostadshus är lika stort som husets driftenergi under 50 år. Därför är det nu viktigt att beräkna byggproduktionens klimatpåverkan, dessutom med en rimlig arbetsinsats och tillräckligt bra kvalitet så att de kan ställas i upphandlingar. – Det behövs en branschstandard med regler för att ta fram klimatdeklarationer för byggnader. Utifrån en sådan branschstandard kan sedan olika stränga krav ställas beroende på byggprojekt, samtidigt som vi säkerställer att alla i branschen räknar på ett likvärdigt sätt, säger Helena Ulfsparre på Familjebostäder som är en av de första i Sverige att ställa klimatkrav i upphandling på bred front. ® Örebro kommun börjar använda drönare för att på ett effektivt och säkert sätt kartlägga Örebro kommuns geografiska område, mäta, skapa kartor och modeller. Flygning med drönare är ett komplement till ordinarie mätmetoder på marknivå. – Med hjälp av drönarteknik kan vi utveckla och effektivisera våra mätningsmetoder och skapa bättre kartor och modeller på ett snabbt, säkert och kostnadseffektivt sätt. Den data vi samlar in är ett viktigt stöd i arbetet med stads- och samhällsplanering. – Drönartekniken ger också en säkrare arbetsmiljö för de personer som samlar in data på särskilt riskutsatta platser. Det kan vara inmätning av trafikerade vägar, kontaminerade områden eller där terrängen är otillgänglig, säger Mats Berglund, enhetschef på Geodataenheten. Piloten som flyger drönare har fått utbildning i flygsäkerhet och flygteknik och följer säkerhetsrutiner för flygning med drönare. Vid flygning inom flygplatsens kontrollzon eller inom skyddszonen för Örebro universitetssjukhus helikopterplatta har piloten kontinuerlig kontakt med respektive flygledning. – Under sommaren har vi testflugit med drönare. Vi flyger på 50-120 meters höjd, så människor på marken är inte identifierbara på fotografier och filmer. Piloten använder varselväst med texten ”pilot” och våra bilar har kommunens logotyp för att det ska vara enkelt att identifiera oss, avslutar Mats Berglund. ® 44