Förbifart Stockholm 1
FÖRBIFART STOCKHOLM Så byggs Förbifarten. Illustr
atör: TOMAS ÖHRLING Förbifart Stockholm är ett historiskt infrastrukturprojekt med en budget på drygt 37 miljarder kronor. Totalt ska projektet resultera i 21 kilometer tunnel, varav tre passager under Mälaren. En faktor som gör projektet unikt är att Förbifart Stockholm kommer att bli ett av världens längsta motorvägstunnelprojekt. Förbifart Stockholm är ett mycket långsiktigt projekt. De förberedande arbetena inleddes redan 2015 och året därpå inleddes arbetet med de första tunneldelarna i söder. Trafikverkets målsättning är att en bilresa från Kungens Kurva i söder till Häggvik i norr ska ta cirka 15 minuter när Förbifart Stockholm står klar. Omfattande installationer av styr- och reglerteknik De sex trafikplatser som byggs i anslutning till Förbifart Stockholm är nu klara till drygt sextio procent. Cirka sjuttio procent av sprängningsarbetet i tunneldelen av Förbifart Stockholm är nu klart. När sprängningsarbetet är helt klart inleds nästa steg för att göra tunnlarna till en trygg och säker plats. Särskilda utrymmen för elförsörjning, datakommunikation och ventilation har sprängts ut. När de omfattande installationerna av avanEn milstolpe vid Kungens Kurva var när man nådde ett genomslag på sträckan mellan Sätra och Skärholmen. Foto: Trafikverket/Mikael Ullén FÖRB I FART STOCKHOLM NR 1 2021 • 12