Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33 på framtiden Internet är en fluga.
Ingen vill höra skådespelarna tala på bio och flygplan som är tyngre än luft är praktiskt omöjligt. Det är några historiska missar. Även Kairos Future har gjort några tabbar, men anlitas ändå flitigt av Sveriges ledande företag. Text Lina Jonsson foto Anders Apell I den grekiska mytologin var Kairos son till Zeus och sonson till tidens gud Kronos. En vacker man, men få fick en skymt av honom då han var både skygg och snabb som vinden. Lyckades man trots det fånga hans hårfläta så stoppades tiden, och man fick därmed möjlighet att förändra framtiden. Det internationella konsult- och forskningsföretaget Kairos Future började sin bana för 25 år sedan. Enmansföretaget med vd:n Mats Lindgren i spetsen hade en grundidé: Ledare och chefer fattar bättre beslut om de lyfter blicken och ser vart vi är på väg. I början av 1990-talet slog han sig ihop med tre kollegor och de flyttade in i rymliga lokaler på Vasagatan i Stockholm. En adress de nu varit trogna i 17 år. – Det har varit en lång och inte helt lätt resa. I början av 1990-talet var vårt företag obegripligt för de flesta. Omvärldsanalys var ingenting företagen sysslade med eller lade pengar på, säger Erik Herngren, partner och strategisk rådgivare på Kairos Future. Kairos Future klarade lågkonjunkturen bra. Och framtiden ser ljus ut, enligt Erik Herngren, strategisk rådgivare. Lyftet kom i stället på 2000-talet. Från att uppdragen rullade in lite sporadiskt, hade Kairos Future plötsligt uppdragsgivare inom varenda samhällssektor. Jättar som Telia, Stockholm Energi, Kraft Foods och SCA stod i kö för att få råd inför strategiska förändringar, ökad konkurrens och förändrade kundbehov. – Genom att ligga steget före har man en enorm konkurrenskraft och det förstod företagen då. Vi säger sällan nej till någon uppdragsgivare. Undantaget är om det inte är etiskt försvarbart eller att vi känner att kunden inte riktigt är klar över vad den vill, säger Erik Herngren. På Kairos Future arbetar drygt trettio konsulter och analytiker, de flesta breda generalister ➼ 6-10 KOLLEGA 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68