Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34 Pernilla Jonsson, konsulent, och E
rik Herngren har kundbesök. »Ofta har företagen en vision om vad de vill uppnå men vet inte alltid hur de ska nå dit.« kombinerat med ett specifikt ansvarsområde så som turism, finans eller marknad. De flesta dagar ekar lokalerna tomma då konsulterna arbetar ute på fältet, med sina kunder. – I regel försöker vi att hitta personer som snabbt får ett grepp över saker och ting, en slags superkonsulter om du så vill. Det är en fantastiskt rolig arbetsplats men bör för den skull inte glorifieras. Du måste dra in pengar till företaget och det är sällan du får vara med och genomföra de förslag du tagit fram till kunderna, säger Erik Herngren. En av Kairos många analytiker heter Björn Ljung. Han har en bakgrund som statsvetare och statistiker, och kom till företaget av en slump. – Det var en kompis som tipsade och jag tyckte att det lät intressant. Och vem skulle inte vilja syssla med framtiden som jobb? En vanlig dag spenderar Björn Ljung sin tid mellan datorn och sina kunder. Det kan börja med ett enkätutskick till chefer om en speciell fråga, sedan kan han formulera frågor till en medarbetarundersökning, kanske hinner han även med ett kundbesök. – Det är oerhört varierande arbetsuppgifter. Ena dagen kan vi identifiera mattrender till matleverantören Ridderheim, andra dagen kan vi analysera en medarbetarundersökning till ett 34 KOLLEGA 6-10 av Sveriges största företag, säger Björn Ljung. Lokalerna på Vasagatan är ljusa och rymliga. Längst väggarna trängs hyllor med dagstidningar från världens alla hörn. Le Monde, The Times, Wall Street Journal. Konferensrummen för tankarna till historiska storheter och bär namn som Marco Polo och Mary Kingsley. När en ny kund knackar på gör man i regel, oavsett om det är ett företag, organisation eller landsting, två analyser. En omvärldsanalys och en invärldsanalys. I omvärldsanalysen ingår att scanna de dagliga medierna: Vad skrivs om ämnet? Vilka statistiska grunder finns? Vilka källor finns att tillgå och hur går det allmänna snacket? Invärldsanalysen går ut på att företagen själva ska ställa sig frågorna: Vad kan vi, vad gör vi, vad bör vi och vad vill vi? – Ofta har företagen en vision om vad de vill uppnå men vet inte alltid hur de ska nå dit. Det är som när du ska starta ett fotbollslag, om alla spelar forward, klipper gräset, är domare och blandar saft så fungerar ingenting. Det behövs struktur, och det är det vi hjälper till att hitta, säger Erik Herngren. Konsulterna arbetar hårt för att få kunderna att nå de mål de satt upp. Men Kairos Future vet också att ta betalt för mödan. Ett uppdrag kan kosta mellan 75 000 till flera miljoner kro- nor. Därtill anordnar de kurser i scenarioanalys, strategiutveckling, och omvärldsanalys till priset av 50 000 kronor. – De är populära bland arbetsgivarna. Oftast är det strateger, affärs- och verksamhetsutvecklare eller utredare som väljer kurserna för att utveckla sin kunskap, men det händer även att en och annan privatperson går. Trots lågkonjunkturen har det gått ganska bra för konsultföretaget, mycket tack vare att de är väletablerade på marknaden. Bland konkurrenterna märks bland annat PR-byrån United Minds, revisionsbyråerna Ernest and Young och konsultbyrån McKinsey och Company. – Eftersom vi funnits på marknaden i så många år så var det oss företag och organisationer vände sig till även i lågkonjunkturen, så vi har inte märkt av svackan i samma utstäckning som många andra i branschen, säger Erik Herngren. Även tidningarna använder sig flitigt av Kairos rapporter. Framtidsspaningar inom morgondagens digitala tjänster, de sociala mediernas spridningskraft och hälsotrender, fyller spaltmeter med utrymme. Och media har även spelat en avgörande roll i marknadsföringen. Erik Herngren är väl medveten om att många förutspådda trender blir trender just för att media blåser liv i dem, efter deras rapporter.
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68