Utmärkt Göteborg 1
ETT IMPONERANDE UTBUD Nya uppsättningar av operor
na Peter Grimes, Otello och Teaterdirektören. Sverigepremiär för musikalen Charlie och chokladfabriken och Malin Byström i närbild. Dans med starkt kvinnligt fokus från Sharon Eyal, Bobbi Jene Smith, Crystal Pite och Mari Carrasco. Dessutom 30-årsfirande, dansfestival och nypremiärer som Madame Butterfly, Carmen, Tosca, Hammer, 12 songs med Ane Brun och Solo echo. GöteborgsOperans säsong 2024/2025 erbjuder ett imponerande utbud. foto Mats Bäcker/Muhammed Ali Henning Ruhe, konstnärlig chef opera/ drama uttrycker sig så här: – Du måste tro det för att se det – ”It must be believed to be seen” – sjunger Willy Wonka i musikalen Charlie och chokladfabriken. Citatet beskriver scenkonstens innersta kärna – hur den kan förändra vår inre värld och ta oss bortom det vi tagit för sanning – om vi tillåter det. Scenkonstens magi är vår chokladfabrik. Den kommande säsongen möter vi en rad karaktärer som på olika sätt utmanas av frågor kring vad som är sant och inte. Verdis Otello har en egen verklighetsuppfattning, formad av omgivningens påverkan. Byborna som omger Peter Grimes tror på sina värsta misstankar om den gåtfulle fiskaren. Tjajkovskijs Jolanta är blind för omvärlden och måste själv bygga sin egen världsbild. I Mozarts Teaterdirektören ställs frågan: vad är parodisk verklighet, vad är verklig parodi? Även i repriserna Carmen, Tosca och Madame Butterfly svajar tillvaron, med ödesdigra konsekvenser. Minimusikalen eLove väcker kärlek bortom det ögonen ser. Orkesterkonserterna Sagornas konsert, De fyra årstiderna och In memoriam målar inre bilder med toner, liksom de stora rösterna gör i Grandi voci-serien. Barn och unga möter nya världar i Häxan Hillary går på Operan och i Fabrikens hemlighet. Den här säsongen firar vi 30 år av fantastiska upplevelser och vi bjuder in publiken att “tro det för att se det” i vår drömfabrik vid älven. Julia Sporsén i Teaterdirektören. VÄRLDSKÄNDA ARKITEKTER GESTALTAR KONSTMUSEET Den välrenommerade arkitektbyrån Barozzi Veiga vinner arkitekttävlingen för om- och tillbyggnaden av en av Göteborgs mest kända byggnader, konstmuseet vid Götaplatsen. – Gestaltningen förädlar en redan högklassig byggnad och kulturmiljö med ödmjukhet och inlevelse, säger Kajsa Wide, arkitekt och projektledare hos fastighetsägaren Higab som samordnat tävlingen. foto Barozzi Veiga Hela programmet finner du på opera.se Arkitekterna Barozzi Veiga med kontor i Zürich och Barcelona är kända världsarkitekter, med bland annat flera uppdrag för museer runt om i världen. Exempelvis har de ritat om-, till- och nybyggnader för Art Institute of Chicago, för Bünder Kunst museum i Chur och för judiska museet i Bryssel. Göteborgs konstmuseums om- och tillbyggnad blir deras första projekt i Sverige. I det vinnande förslaget ”Ansikte mot ansikte” har Barozzi Veiga samarbetat med Stockholmsbaserade arkitektkontoret Hermansson Hiller Lundberg. En av de största utmaningarna, enligt arkitekterna, var att komponera en ensemble som är lyhörd för platsens specifika egenskaper, som tillför mervärde till den befintliga byggnaden och som, ur en stadsmässig synvinkel, löser förhållandet mellan museet och det närliggande småskaliga bostadsområdet. – Den nya volymen ska uppfattas som ett komplement till den historiska byggnaden, men också som ett element med egen karaktär som utmärker sig genom sin geometriska kontrast till den befintliga naturen. Genom att lyfta fram de karakteristiska klipporna och integrera dem i fasadernas komposition blir tillbyggnaden rotad på platsen och framstår som en halvt nedgrävd sockel som sticker upp ur marken, säger arkitektteamet Barozzi Veiga. 6 Enligt nuvarande tidplan kommer Göteborgs konstmuseum stänga inför om- och tillbyggnaden 2027, och återöppna 2031.