Läs ... en begripligare värld
Läs ... kokboks-Sverige
Läs ... mördarnas marknad
12 / SPANINGEN ”Sexuella motiv ligger bara bakom
omkring en tiondel av morden.” K arl Berglund konstaterar också att deckarna överlag är realistiska när det gäller skildringar av miljöer, vardagsliv och samtidsdetaljer. Däremot stämmer inte de fiktiva mördarna, mordmotiven, mordmetoderna och offren överens med verklighetens brottsstatistik. Seriemördare och spektakulära mord används för att göra deckarna mer spännande. – Deckare är skönlitteratur, inte faktaböcker, betonar Ninni Schulman, vars sjätte deckare, Bara du, kommer ut nu i april. Därmed tycker jag att man har stora friheter att göra vad man vill som författare. Men även om mina deckare är påhittade vill jag ändå att polisarbetet ska kännas så sannolikt som möjligt och därför låter jag olika fackpersoner läsa och komma med synpunkter. Blir det alltför osannolikt är det svårt att ta historien på allvar. Caroline Engvall, som deckardebuterade förra året och nu i dagarna kommer med uppföljaren Judasvaggan, betonar kopplingen till verkligheten ännu starkare. Hon ser den som en viktig grund för att hon skriver. – Mina offer syns sällan i statistik – varken bokens fiktiva offer eller de verkliga barn i svensk sexhandel jag skriver BÄSTA SPÄNNINGEN ENLIGT DECKARAKADEMIN Kerstin Bergman, som skrivit artikeln, är docent i litteraturvetenskap och har forskat om deckare i litteratur, film och tv under många år. Hon recenserar deckare i dags- och fackpress, och innehar en av kritikerstolarna i Svenska deckarakademin. Här är de bästa svenska deckarna de senaste fem åren enligt Svenska deckarakademin: Till vänster: Forskaren Karl Berglund. Ovan författarna Maria Adolfsson, Bo Svernström, Philip Birk, Ninni Schulmann, Caroline Engvall. om i andra sammanhang. De går på grund av självskadebeteende och ångest in i destruktiva situationer, på ytan frivilligt. De berättar sällan för någon eftersom de skyller allt på sig själva. Det kan leda till döden, i böcker och även i verkligheten. Det vill jag berätta om i mina deckare. En slutsats Karl Berglund drar är att ryktet om att svenska deckare skulle vara påtagligt samhällskritiska är överdrivet. – Jag ser mer att jag presenterar ett problem, och kommer med lösningar, säger Caroline Engvall. Visst är vuxnas utnyttjande av barn ett stort samhällsproblem, men jag ser en kraft i att vi kan komma till rätta med det tillsammans. Där är böckerna en viktig plattform, där läsaren – förutom att få en spännande lässtund – också får möjlighet att kika in i en värld hen inte visste existerade. N 2017: Camilla Grebe, Husdjuret 2016: Malin Persson Giolito, Störst av allt 2015: Anders de la Motte, Ultimatum 2014: Tove Alsterdal, Låt mig ta din hand 2013: Christoffer Carlsson, Den osynlige mannen från Salem inni Schulman använder inte heller termen samhällskritik, men betonar också samtidskopplingen. – Jag vill absolut passa på att säga något om samtiden när jag skriver. I min Hagfors-serie har en viktig drivkraft varit att skildra dagens livsvillkor i avfolkningsbygder långt borta från våra storstäder. Bland annat har jag tvingats skildra nedmonteringen av landsbygdsjournalistiken som varit påtaglig de senaste tio åren. I min nya spänningsroman Bara du tar jag avstamp i dagens dejtingkultur och sociala medier, vår möjlighet att genom diverse appar enkelt hitta en partner men också att lika snabbt avfärda varandra. Även om båda författarna har en ambition att spegla viktiga problem och fenomen i samhället, faller de inte inom Karl Berglunds strikta definition av samhällskritik. Han menar att det innebär ett explicit ifrågasättande av hur saker fungerar, inte bara ett uppmärksammande av viktiga samhällsfrågor. I Karl Berglunds avhandling framkommer även att att läsa är att resa FOTO HELENA EITREM