Printing Friends 1
”Keep it simple, stupid!” Denna princip används f
litigt inom databranschen, men skulle också kunna vara passande slogan för hur man formulerar ett starkt reklambudskap. Det man säger ska vara enkelt, tydligt och lätt att komma ihåg. Men det är oftare lättare sagt än gjort. Även efter många timmars gemensam brainstorming och workshopar med reklambyrån så landar resultatet inte sällan i något som skulle kunna vara en slogan för nästan vilket företag som helst. Och då gör ju den ingen större nytta. Men det finns de som lyckats sticka ut i mängden och hitta något alldeles unikt - en slogan uttrycker själva idén med varför företaget finns till, och som vi ofta minns även långt efter att företaget slutat använda den: ”Volvos värde varar”, ”Kan nån, kan Canon” eller Ikeas banbrytande devis ”Inte för de rika, men för de kloka”. Det finns gott om exempel på slogans som gett liv och substans åt varumärket och blivit närmast identiska med företaget och produkterna. För att ge inspiration har vi här samlat några av de kanske allra mest framgångsrika exemplen. Men innan vi tittar närmare på dem, låt oss kort gå igenom vad en slogan egentligen är, och vad som gör att den fungerar. Enligt det amerikanska företagsforumet entrepreneur.com är en slogan ”en fras eller en liten grupp av ord som kombineras på ett speciellt sätt för att identifiera en produkt eller ett företag”. Man kan också likna en slogan som ett företags ”mission” i mikroformat, själva essensen i vad man faktiskt levererar. En slogan används av samma skäl som man använder logotyper: identifikation. Medan logotyper visualiserar företaget är slogan den språkliga versionen. Båda formaten tjänar till att förstärka budskapet och få kunderna att minnas företagsnamnet och produkterna bättre. Vad kännetecknar då en bra slogan? Enligt det amerikanska reklamforumet HowStuffWorks innehåller en bra slogan alltid några eller samtliga av alla följande egenskaper: • Den är lätt att komma ihåg Några få korta ord som ligger bra i munnen fungerar bättre än en lång mening. ”När du får oväntat besök” fick snabbt ersätta Gevalias första lite krångligare variant ”Vilket kaffe skulle du bjuda på om du fick oväntat besök?” • Den innehåller en viktig fördel Har du hört marknadsföringsrådet, ”Sälj fördelarna, inte produkten”? Att fokusera på nyttan och innebörden, snarare än egenskaperna, är en perfekt utgångspunkt för att skapa en slogan som tränger igenom och berör. • Den särskiljer varumärket Har din nya läskedryck en alldeles speciell smak? Eller kanske minst kalorier? Försök hitta vad som skiljer din produkt eller ditt varumärke från konkurrenterna. • Den ger positiva känslor om varumärket Positiva ord fungerar i regel bättre än negativa. McDonald’s OS-kampanj ”Everything is possible if you have a dream” väckte sympati i USA, medan Lea & Perrins ”Steak sauce only a cow could hate” möttes av kraftiga protester från djurvänner.