Printing Friends 1
GÖR JOBBET : McDonald’s: ”I’m lovin’ it” Minns du
”Livet har sina goda stunder”? År 2003 ersattes denna svenska klassiker med internationella ”I’m lovin’ it” som sjöngs in av Justin Timberlake. McDonald’s har fått mycket kritik genom åren för sin påstått ohälsosamma mat och negativa inverkan på miljön. Denna slogan tar istället fasta på vad McDonald’s bevisligen levererar – njutning och bekvämlighet. L’Oréal: ”Because you’re worth it” Budskapet sägs av upphovsmännen inte syfta till produkten, utan till allt det som produkten kan ge dig: skönhet, framgång och beundran. Vem vill inte känna sig värd allt detta? Denna slogan har sedan blivit ett bevingat uttryck, inte minst till sköna bilder i sociala medier med lite skämtsamma kommentaren ”Because I´m worth it”. Ikea: ”Där livet händer” 2016 släppte Ikea det nya reklamkonceptet ”Där livet händer” för att ta ett samlat grepp kring sin kommunikation. Konceptet är en tydlig spegling av Ingvar Kamprads ursprungliga vision om ”En bättre vardag för de många människorna”. Genom att fånga och dramatisera livets alla upp- och nedgångar skapar man en nära relation med kunderna som kan vara hela livet. 23