Printing Friends 1
Ett ord säger mer än tusen bilder. Det sägs att f
olk inte läser längre. I sociala medier, på nyheterna och inte minst inom reklamen är det bilden som bär fram budskapet. När läste du själv en annonstext senast? Samtidigt pratas det ju väldigt mycket om ord. Vilka ord vi använder, och vilka vi inte bör använda. För nog stämmer det att orden är viktiga och att de påverkar oss; våra tankar, handlingar och i förlängningen hela samhällsutvecklingen. I det här numret tittar vi närmare på det tryckta ordet. Som en av Sveriges största grafiska producenter är det något som vi har hyfsat stor erfarenhet av. Det är rätt häftigt att tänka på vilken kraft som finns i det material som vi dagligen producerar för den som har språkets gåva. Du kommer att få se exempel på ord som förändrat allt från försäljningskurvor och varumärken till kultur, religion och världspolitik. Jag hoppas att det kan bidra till inspiration i din fortsatta dialog med dina kunder, medarbetare och övriga läskunniga intressenter. Trevlig läsning! Peter Hjelm, VD DanagårdLitho 5