Printing Friends 1
Att fånga läsarens uppmärksamhet kan vara svårt,
vare sig du författar ett mejl, en broschyr, ett pressmeddelande eller som i det här fallet, en artikel med tips på hur du blir en bättre skribent och kommunikatör. Men här lyckades vi tydligen, vilket ger dig skäl att läsa vidare och ta del av innehållet. Det sägs att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Om den som läser inte snabbt uppfattar att din text kommer att ge något i utbyte, så blir den aldrig läst. Då hjälper det inte hur mycket intressant du har att komma med längre fram. En bra början är därför att vara tydlig med vad du vill. ”Jag anser att Kartago bör förstöras”, var den romerske politikern Catos ständiga budskap. Det blev inte bara slutet för en hel stad utan för en hel civilisation. ”Proletärer i alla länder, förena er”, skrev Marx och Engels. ”En man på månen före 1970”, deklarerade president Kennedy. Alla förstod och alla satsade. Winston Churchill kunde också konsten: ”Jag har inget annat att erbjuda än blod, slit, tårar och svett. Vi ska slåss till sista man och sista patronen… Och sista flaskan öl”, lade han till när han stängt av mikrofonen. Det är ingen slump att även legendariska företagsledare som Pehr G. Gyllenhammar och Ingvar Kamprad eller presschefer och marknadsförare som Lottie Knutson på Fritidsresor kan uttrycka sig väl och engagerat i tal, bild och skrift. Vi människor bedöms inte bara av vad vi gör och vad vi säger utan också hur vi säger det. Det gäller i lika hög grad enskilda personer som företag och organisationer. Tre grundprinciper: Hur gör man då sin röst hörd i den strida strömmen av säljbrev, reklam och information? I boken ”Sälj det med ord – konsten att skriva reklam” listar författarna Mattias Åkerberg och Christer Wiklander tre grundprinciper: 1. Var tydlig med vad du vill Se till att dina läsare och mottagare snabbt kan hitta och förstå det viktigaste för dem. Vill du att mottagaren ska kontakta dig, skriv då det redan i första meningen. Börja därför alltid med den viktigaste punkten. Ge först därefter bakgrund, detaljer och förklaringar. 2. Koncentrera ditt budskap Det finns en stor övertydlighet i nästan allt vi skriver. Den text du läser just nu skulle kunna styckas ned till hälften utan att begripligheten för den skull blir ett dugg sämre. Många gånger kan du stryka första meningen direkt i en text. Det är oftast bara ett sätt att komma igång – en transportsträcka som du behöver, men som läsaren klarar sig utan. Egentligen är det helt fantastiskt hur knapphändig information vi klarar oss med för att kunna tolka det vi läser. Man kan till och med stryka över vart femte ord utan att någon feltolkar innehållet. Den grammatiska uppbyggnaden gör att du kan förutsäga vad som komma skall. Ett annat intressant faktum som du har nytta av som skribent är att vi leser och uppfattar det vi förväntar oss att se. Du har förmodligen redan korrigerat stavfelet i föregående mening utan att komma av dig i läsningen ;-). Lästips! ”Sälj det med ord! – konsten att skriva reklam” av Mattias Åkerberg och Christer Wiklander är en bibel inte bara för copywriters och skribenter utan alla som jobbar med kommunikation. Finns att beställa på adlibris.com eller låna på ditt bibliotek. Mer skrivtips och inspiration hittar du på pleasecopyme.se. 3. Skriv enkelt Hur kommer det sig att många personer, som det är ett nöje att språka med, förlorar hela sin livfullhet när de får en penna i handen? Jo, de blir ängsliga och vill skriva fint, bildat och korrekt. Istället för att rakt och enkelt återge vad saken gäller, faller de för skrivandets alla konventioner. Texterna blir omständliga och fulla av klichéer. Och författaren får snabbt problem med både meningsbyggnad och syftningar. Följ regeln ”En tanke – en mening”, så slipper du göra samma misstag. 7