Nöjesnytt Kalmar 1
ENTREPRENÖR jovan velkoski Han studerade reklam,
grafisk design och visuell kommunikation på Pukeberg. Nu reser han världen över som illustratör och har jobbat med företag som Adidas, Nike och Moleskine. Vi pratar med Jovan Velkoski om livet som illustratör och resan dit. PORTFOLIO: JOVOVE.COM / BEHANCE.NET/JOVOVE INSTAGRAM: @JOVOVE VEM ÄR JOVAN? – Jag kommer ursprungligen från Makedonien men flyttade till Sverige med min familj när jag var 6 år. Vi bosatte oss då i Göteborg och jag stannade i stan fram tills det att resa och plugga, och idag jobbar jag som art director på reklambyrån Brave Zone, berättar Jovan. HUR KOM DU FRAM TILL ATT DET VAR JUST REKLAM OCH GRAFISK DESIGN DU VILLE SYSSLA MED? – Jag började studera konsthistoria hemma i Göteborg, även industriell design på gymnasiet, och har alltid illustrerat och uttryckt mig kreativt. Att förstå vad konst är och hur folk uppfattar den har gjort mig väldigt ödmjuk, och jag skattar mig lycklig som har det liggandes i grunden. Det är ytterst viktigt att förstå att världen ser helt olika ut beroende på vem du frågar, något som hjälpt mig otroligt mycket både under studierna och i arbetslivet. Men sedan kände jag att jag också behövde lära mig de lite mer praktiska delarna, och just därför föll utbildningen i Pukeberg mig i smaken. jag var 20. Sedan började jag frilansa, DU HAR JU EN VÄLDIGT SPECIELL TECKNARSTIL. VAR FINNER DU INSPIRATION? – Anime är det som inspirerat mig allra mest då det var så olikt allt jag sett innan. Både stilen och animationen var så mjuk och flytande, inte ‘blockig' som mycket västerländskt tecknat var. Jag var fascinerad av stilen och ville veta så mycket mer, så jag började kopiera sådant jag såg rakt av för att lära mig grunderna. Jag fick inom sinom tid respekt för hur saker och ting såg ut och rörde sig och kunde så småningom uttrycka mig i samma stil men med en personlig prägel. DU HAR FÅTT CHANSEN ATT RESA TILL JAPAN. HUR BÖRJADE DEN HISTORIEN? – Under min praktiktid hade samarbete med Japan, och det var inte heller någon på lärarstaben som hade kontakter i landet. Jag blev tillsagd att om jag skulle vilja praktisera där jag behöva lösa alla detaljer själv. Så jag satte mig på biblioteket och gjorde så mycket research om japansk design och reklam jag förmådde, det var surrealistiskt. Praktiken var på en tidning där jag agerade fotograf samt grafisk designer, och när de få månaderna var över hade jag väldigt svårt för at bege mig hem igen. Det hade varit en livslång dröm att få komma hit och allt var så annorlunda; hela upplevelsen kändes som en film. Men jag visste att jag behövde komma tillbaka, och har sedan dess återvänt vid två tillfällen. vi inget som helst så skulle staplade ihop en lista av kontakter och ringde en potentiell arbetsgivare. Jag bad om betald praktik och han nappade direkt; TEXT: LINN ADOLFSSON ILLUSTRATION: JOVAN VELKOSKI BERÄTTA MER OM BRAVE ZONE! – Vi vänder oss främst till stora industrier och internationella företag och har just nu ett nytt projekt på gång med ett företag i England där jag leder designprocessen. Jag har jobbat i England tidigare, och där är speciellt roligt att arbeta då man får lov att använda sin illustrativa sida på nya, mer råa, sätt. De är mer öppna för en lite mer grov approach till reklam och design, något som inte alltid går hem här i Sverige eller till exempel USA. 28 | nöjesnytt