Printing Friends 1
RESA: HOTELLRUMMET I DE HÄR KVARTEREN FANNS DET E
N GÅNG I TIDEN ETT KLUSTER AV TRYCKERIER OCH TIDNINGSFÖRLAG, SÅ DET VAR DÄRIFRÅN IDÉN OM ATT ANVÄNDA EN MIX AV TYPSNITT KOM. ur landade Scandic Grand Central på 25ah:s skrivbord? Vi blev tillfrågade av arkitekterna på Koncept Stockholm om vi ville vara med och utveckla det grafiska uttrycket på hotellet och ta fram identiteten, vilket kändes extra kul eftersom Grand Central är Scandics flaggskeppshotell. Vad är den största skillnaden mellan att jobba med en produkt och ett hotell? H Med hotell krävs en överblick kring alla enheter som tas fram. Man berättar en historia genom flera delar och på så vis kan de bilda en intressant helhet. Att kunna dra med stora penseldrag ibland och mer subtilt i vissa sammanhang gör det mer spännande för gästen som kan upptäcka budskap genom fler besök. Hur fick ni idén till det typograferade konceptet? Byggnaden är från 1899 och är en av de få fastigheterna som överlevde när Klarakvarteren revs. Vi ville utnyttja områdets kulturarv och få hotellet att se ut som det alltid stått där. I de här kvarteren fanns det en gång i tiden ett kluster av tryckerier och tidningsförlag, så det var därifrån idén om att använda en mix av typsnitt kom. Rumsnummerskyltningen är inspirerade av tryckeriers klassiska blytyper som också kopplar till områdets historia. Hur många typsnitt använde ni? Jag är faktiskt inte helt säker på hur många det tillslut landade i. Men i runda slängar 10 olika typsnitt och ännu fler skärningar. Hade ni som designbyrå stort inflytande när det kom till materialvalen på hotellet? Vi hade ett nära samarbete med Koncept Stockholm som hade tagit fram en materialpalett för hotellet. Vi testade oss fram tillsammans med materialval för skyltar, grafiska element i inredning och dess olika behandlingar. Hur gick tankarna när ni valde tryckeri? Eftersom Scandic har ett starkt suistanable-tänk använde vi oss främst av ett tryckeri som kunde leva upp till deras krav kring papper och tryck. 55 F DanagårdLiTHO 2014