Budgetunderlag 2019–2021 1
anslagen. Bidragen används till största del för a
tt bekosta löner och lokaler. Det gäller hela infrastrukturen av fritt kulturliv med teatrar, danskompanier, musikscener och utställningslokaler runt om i landet, liksom exempelvis konstnärer anställda inom dans-, teater- och musikallianserna. Dessa påverkas liksom alla andra verksamheter av den allmänna kostnadsutvecklingen, och oförändrade anslagsnivåer innebär att bidragen urholkas. Kulturrådet anser fortsatt att alla sakanslag som myndigheten disponerar bör omfattas av pris- och löneomräkning (PLO), medan regeringen tvärtom har minskat antalet anslag som omfattas av PLO. Vi vill därför ytterligare understryka vikten av att Kulturrådets sakanslag för bidrag till kulturverksamhet förstärks kontinuerligt genom regeringsbeslut, om det inte är möjligt att tillämpa PLO på dessa. 3.8 Förvaltningskostnader inom anslag för bidrag till bild- och formområdet Kulturrådet anser alltså att kostnader förknippade med förvaltning i första hand bör tas från förvaltningsanslaget, men noterar att förvaltningskostnader fortsatt placeras inom sakanslagen även inom nytillkomna satsningar. Anslaget för bidrag till bild- och formområdet (4:4) är för närvarande det enda anslag där Kulturrådet inte ges någon möjlighet alls att använda medel till myndighetens arbete med administration och genomförande av verksamheten. Kulturrådet menar att det är motiverat att, i likhet med andra anslag, kunna bekosta en del av utgifterna för arbetet med bedömning, uppföljning av bidrag och främjande arbete inom anslaget. Detta särskilt mot bakgrund av att anslaget enligt regleringsbrevet för 2018 tillförs 12 miljoner kronor, vilket naturligtvis är mycket välkommet, men även innebär en ökad arbetsmängd. Kulturrådet föreslår att högst en miljon kronor av anslaget får användas för administration och genomförande av verksamheten enligt regleringsbrev. Detta belopp skulle motsvara cirka 2,5 procent av det totala anslaget 4:4, vilket kan jämföras med villkoren för exempelvis anslag 2:2 Bidrag till den fria scenkonsten, arrangörer, fonogramverksamhet och vissa aktörer av kulturpolitiskt intresse. 3.9 Särskilda uppdrag Kulturrådet får regelbundet särskilda uppdrag av regeringen. De senaste åren har en del av dem följts av ekonomiska förstärkningar medan andra inte gjort det. Kulturrådet betonar vikten av att särskilda uppdrag kompenseras med förstärkt anslag. Utan ökade resurser kan särskilda uppdrag behöva bekostas genom att den kontinuerliga verksamheten prioriteras ned. 11