Budgetunderlag 2019–2021 1
7. SKAPANDE SKOLA INOM FÖRSKOLAN Regeländringar –
Anslagssparande om 3 procent på anslag 1:3 Skapande skola Skapande skola-satsningen uppgår 2018 till nästan 188 miljoner kronor och tusentals kulturaktörer är involverade. Ändamålet med statsbidraget är att medverka till att kulturella och konstnärliga uttryck långsiktigt integreras i förskolan, förskoleklass och grundskolan med utgångspunkt i läroplanen, samt att öka den professionella kulturverksamheten för och med eleverna. Att erbjuda kultur i skolan är ett effektivt sätt att nå ut med kulturinsatser även till barn som av olika anledningar annars inte skulle ta del av den offentligt finansierade kulturen. Stödet Skapande skola har utökats successivt sedan 2008 och omfattar sedan 2013 hela grundskolan inklusive förskoleklass. År 2015 ändrades förordning (2007:1436) om statsbidrag till kulturell verksamhet i skolan så att statsbidrag även kan beviljas för kulturverksamhet i förskolan, samtidigt som anslaget för Skapande skola tillfälligt förstärktes med 10 miljoner under åren 2015–2018. Regleringsbrevet anger att minst 10 miljoner kronor av anslagsposten ska användas för verksamhet riktad mot förskolan, samt att förskolor i områden där tillgången till professionell kultur bedöms vara låg ska prioriteras vid beslut om bidrag. Från 2018 utökas dessutom antalet möjliga bidragsmottagare av Skapande skola till att även omfatta andra verksamheter som syftar till att stärka kultur i skolan7 . Denna breddning av uppdraget gör att fler verksamheter ska dela på bidraget. En kartläggning av kultur i förskolan gjordes av Kulturrådet 2016 som syftade till att ge förståelse för hur arbetet med kultur i förskolan kan se ut. Kartläggningen visar att förskolan på många sätt har mycket goda förutsättningar för att ta in professionell kultur i verksamheten. Skapande och estetiska uttrycksformer är en del av kärnuppdraget och frånvaro av timplaner och schemalagda kurser gör att förskolan i flera hänseenden har bättre förutsättningar än skolan att ta in professionell kultur i sin verksamhet. Samtidigt framkommer en rad utmaningar, som främst är av ekonomisk, praktisk och organisatorisk art. Kartläggningen byggde huvudsakligen på fallstudier i tio kommuner, utifrån det pilotprojekt som Kulturrå7. Bidrag ska då lämnas enligt förordningen (2012:517) om statsbidrag till kulturella ändamål. 18 det genomförde i ett urval av kommuner under de första åren som förskolan ingick i Skapande skola. Från år 2017 fördelas medel till förskolan genom ett allmänt ansökningsförfarande. 7.1 Behov av ett uteslutande av förskolan alternativt anslagshöjning Kulturrådet konstaterar att förstärkningen om tio miljoner kronor för förskolan endast gäller till och med år 2018, samtidigt som det har skett en permanent förändring av förordningen till att omfatta även förskolan. Kulturrådet måste vidare konstatera att tio miljoner kronor är en mycket begränsad summa för att omfatta hela förskolan. Enligt Skolverkets statistik var antalet barn i förskoleklass, grundskola, grundsärskola och specialskola under hösten 2016 sammanlagt 1 157 3588 . Antalet barn i förskolan var under samma period 501 013. För att illustrera situationen genom ett räkneexempel skulle man kunna slå ut anslaget inom Skapande skola som avser bidragsgivning till förskoleklass och grundskola9 på det totala antalet barn. Beloppet blir då omkring 150 kronor per elev, om vi antar att statsbidraget skulle nå alla elever. De tio miljonerna som tillförts för förskolan utslaget på den dryga halva miljonen förskolebarn, ger däremot endast tjugo kronor per barn. Om förstärkningen om tio miljoner för förskolan dessutom skulle försvinna, skulle nivån på stödet för kulturverksamhet i grundskolan behöva sänkas väsentligt. Även sett till det stora antalet möjliga sökande utgör de tio miljoner kronor som idag har avsatts för förskolan en mycket liten summa. Skolverkets statistik visar att det fanns strax över 2000 enskilda huvudmän för förskolor, utöver de 290 kommunala huvudmännen, under hösten 2016. Av de enskilda huvudmännen driver 95 procent endast en eller två förskoleenheter. Enheterna är ofta små – åtta av tio huvudmän har i genomsnitt 50 barn eller färre inskrivna i sina förskolor.10 För att kunna finansiera Skapande skola inom hela förskolan på motsvarande nivå som inom grundskolan, skulle en ekonomisk satsning om omkring 75 miljoner kronor vara nödvändig. Att fördela medel i en storleksordning väsentligt lägre än så för förskolorna är varken ändamålsenligt, eller möjligt att göra på ett effektivt och 8. Skolverket, https://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/ statistik-i-tabeller/snabbfakta-1.120821 9. samt grundsärskola och specialskola. 10. Skolverket, PM – Barn och personal i förskolan hösten 2016, Dnr: 5.1.1-2017:671.