Budgetunderlag 2019–2021 1
träffsäkert sätt. Kulturrådet gör därför bedömnin
gen att regeringen antingen bör satsa i storleksordningen 75 miljoner kronor för att kunna omfatta hela förskolan i Skapande skola. I annat fall bör förordningen ändras så att förskolan inte längre ingår i Skapande skola. Detta trots att satsningen ligger väl i linje med de kulturpolitiska målen. Den prioritering som har gjorts av regeringen avseende förskolor där tillgången till professionell kultur bedöms vara låg, har i praktiken inte visat sig utgöra någon begränsning av antalet sökande. Då det inte finns några samlade data avseende tillgång till kultur runt om i landet och det inte har varit möjligt att formulera några fungerande kriterier för hur låg tillgång till professionell kultur ska definieras, så är det är de sökande själva som motiverar sin ansökan och beskriver tillgången till professionell kultur på respektive ort. Informationen om bidraget till förskolan inom Skapande har sannolikt ännu inte nått alla huvudmän (vid de första öppna ansökningstillfällena har antalet sökande varit 106 respektive 156), medan antalet möjliga sökande alltså är mycket stort. Kulturrådet ser här en överhängande risk att staten på sikt inte kan bemöta det behov och den stora efterfrågan som kan komma att uppstå, samt att det blir svårt att fördela medel på ett ändamålsenligt och rättssäkert sätt. 7.2 Anslagssparande När skolhuvudmännen redovisar hur bidragsmedlen använts föregående skolår, visar det sig hos mer än en tredjedel att bidragsmedlen inte kunnat utnyttjas fullt ut. Det innebär att relativt stora belopp årligen återbetalas till Kulturrådet under november och december. Under 2017 återbetalades över 11,5 miljoner kronor. Skolhuvudmännens skäl till återbetalningar är rimliga, motiverade och beror främst på faktorer som inte kunnat förutses på förhand. Det handlar exempelvis om att planerade aktiviteter inte kunnat genomföras på grund av sjukdom eller att personal- eller organisationsförändringar inneburit att ambitionsnivån för Skapande skola-arbetet fått sänkas. Dessutom är det svårt för skolhuvudmän att beräkna exakta kostnader. I förekommande fall där skolhuvudmannen flera år i rad betalat tillbaka stora summor beaktas detta vid kommande bidragsfördelningar. Eftersom återbetalningarna sker sent på året är det svårt att på ett tillfredsställande och kvalitetssäkert sätt förstärka bidragsgivningen med återbetalade medel innan årets slut. Om dessa pengar kunde fördelas som bidrag efterföljande år skulle de utgöra en viktig förstärkning för kulturinsatser i skolan. Särskilt stor nytta skulle en 19 sådan förstärkning utgöra för skolhuvudmän vars behov av medel för kultur i skolan ökat på ett oförutsett sätt sedan ordinarie fördelning. För att kunna utnyttja bidraget till fullo och samtidigt ge bättre förutsättningar för kultur i skolan, till exempel vid oförutsedda situationer, anhåller Kulturrådet om ett anslagssparande om 3 procent på anslag 1:3 Skapande skola.