Budgetunderlag 2019–2021 1
11. ÖVRIGA UPPDRAG 11.1 Kultur och hälsa I delbet
änkandet För en god och jämlik hälsa, En utveckling av det folkhälsopolitiska ramverket (SOU 2017:4) identifieras Kulturrådet som en av flera statliga myndigheter med relevans inom folkhälsopolitiken. Kulturrådet avvisade i sitt remissvar kommissionens idé om att ge myndigheter ett nytt integreringsuppdrag inriktat på folkhälsa/jämlik hälsa inom myndigheternas grunduppdrag. Däremot ser Kulturrådet att myndigheten, förutsatt att särskilda resurser tillförs, skulle kunna ges ett särskilt folkhälsopolitiskt ansvar och uppdrag inom kultursektorn av regeringen. Detta på motsvarande sätt som Kulturrådet har ett sektorsansvar avseende funktionshinderspolitiken samt har ett samlat ansvar för att inom sitt verksamhetsområde främja lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Inom ramen för ett sådant uppdrag skulle myndigheten kunna förfoga över särskilda bidragsmedel för kultur och hälsa, motsvarande den satsning som gjordes avseende kultur för äldre inom sjukvård och omsorgsverksamhet under åren 2011-2013 med medel (70 miljoner kronor) från socialpolitikens område. Kulturrådet har för närvarande i uppdrag av Kulturdepartementet att göra en nationell översyn av hur det strategiska arbetet med att utveckla samverkan mellan kultur- och hälsoområdet bedrivs i samtliga län. Översynen kommer att kunna bidra till att kartlägga behov som finns inom fältet. 11.2 Centrumbildningarna Centrumbildningarna är intresse- och förmedlingsorganisationer för de fria professionella utövarna inom respektive konstområde. De arbetar med arbetsförmedling direkt genom att förmedla uppdrag och indirekt genom bland annat kompetensutveckling med utgångspunkt i att öka möjligheten till anställning och uppdrag för kulturarbetare och konstnärer. År 2018 har medel fördelats till tretton centrumbildningar som sammanlagt samlar drygt 10 000 fria professionella kulturutövare i Sverige. Kulturrådet bedömer effekterna av den arbetsförmedlande verksamheten som positiv och ser att organisationerna spelar en viktig roll för frilansande konstnärliga yrkesutövares arbetsmöjligheter. Därmed har verksamheterna inte bara av betydelse för kulturpolitiken, utan även för arbetsmarknadspolitiken. Mot den bakgrunden finns goda skäl att förstärka centrumbildningarnas verksamhet med resurser från arbetsmarknadspolitiken. En ekonomisk förstärkning skulle bland annat möjliggöra för centrumbildningarna att i ökad utsträckning synliggöra medlemmarnas kompetens för skolan genom informationsinsatser och medverkan vid konferenser och mässor. Samtidigt skulle ökade fortbildningsinsatser kunna göras för att öka medlemmars förståelse för skolans premisser vad gäller kulturverksamhet i skolan. Flera av centrumbildningarna skulle med ökade resurser ytterligare kunna utveckla sin regionala förankring. Ökade resurser skulle även ge centrumbildningarna möjlighet att utveckla internationell närvaro, något som är centralt i en internationaliserad kulturarbetsmarknad. Centrumbildningarna skulle också kunna spela en roll för att ge kulturarbetare som nyligen invandrat till Sverige möjlighet att etablera sig på kulturarbetsmarknaden i Sverige. 11.3 Förstärkning av uppdraget att främja lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck Kulturrådet har ett samlat ansvar inom kulturområdet att främja lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Myndigheten ska integrera ett hbtq-perspektiv i den ordinarie verksamheten och vidta de insatser som myndigheten bedömer lämpliga. Kulturrådets bidragsbeslut fattas utifrån bedömning av konstnärlig kvalitet och kulturpolitisk relevans. Det finns flera exempel på projekt som har mottagit stöd där kulturaktörer arbetat med frågor om sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck och har haft en hög kvalitet utifrån konstnärliga och kulturpolitiska perspektiv. Eftersom anslagen är hårt ansträngda skulle dock en särskild bidragsform för hbtq-relaterade projekt öka möjligheterna att ge stöd, och även öppna för projekt som inte passar in i Kulturrådets nuvarande bidragsformer, samt öppna för ökad samverkan med aktörer utanför kultursektorn. En sådan bidragsform bör införas under en begränsad period. Det kan bland annat öka hbtq-personers möjligheter att yttra sig och vara en del av det offentliga samtalet, samt fördjupa Kulturrådets och kultursektorns kunskap om och arbete med hbtq-personers villkor och berättelser. Ett särskilt bidrag skulle bryta ny mark när det gäller bidragsgivning till konsten och kulturen som demokratifrämjare och som motverkande kraft mot diskriminering och homo-, bi- och transfobi. En bidragsform som 25