Advokaten 1
NYHETER Få beviljade konsumentkrav mot advokater
under 2017 Konsumenttvistnämnden fick in betydligt fler krav mot advokater under 2017 än året innan. Få konsumenters begäran om nedsättning av arvode har dock bifallits eller delvis bifallits. 2017 mottog Konsumenttvistnämnden 70 krav mot advokater från deras klienter. Det är en ökning med drygt 70 procent jämfört med Konsumenttvistnämndens första ar betsår, 2016, då 41 krav mottogs. I de 32 ärenden som har prövats i sak har samtliga avsett begäran om nedsättning av arvode. I 13 fall har konsumentens begäran om nedsättning bifallits eller delvis bifallits och i 19 fall har konsumentens begäran avslagits. Göran Nilsson, ordförande i Konsumenttvistnämnden. sammanlagt har Konsumenttvistnämnden under 2017 meddelat slutligt beslut i 58 ärenden. – Alltjämt är det ett ytterst 2017 har Konsumenttvistnämnden prövat 32 ärenden i sak. Samtliga har avsett begäran om nedsättning av arvode. Konsumenttvistnämnden belitet antal ärenden som kommer in till KTN i förhållande till den enorma mängd arvodesräkningar som under ett år ställs ut av Sveriges advokatbyråer. Antalet ärenden får anses vara an märkningsvärt lågt, säger Göran Nilsson, ordförande i Konsumenttvistnämnden, och fortsätter: – Den huvudsakliga orsaken till att ärendena är få torde vara att konsumenten som regel är nöjd med det arbete som utförts och finner arvodesanspråket skäligt. står av fem ledamöter med fem suppleanter: två advokater, två företrädare för konsumentintresset och en före detta ordinarie domare. Nämnden utses av Advokatsamfundets styrelse. Avhandling: Utvidga rätten till biträde I en ny avhandling riktar Sebastian Wejedal kritik mot hur advokatkostnader hanteras i svensk domstolsprocess i relation till access to justice och access to court, framför allt i förvaltningsprocessen. I avhandlingen ”Rätten till biträde – Om biträdeskostnaders hantering vid svenska domstolar” har Sebastian Wejedal, jur. dr i processrätt vid Göteborgs universitet, behandlat advokat10 kostnaders hantering i Sverige i relation till kraven på access to justice respektive access to court. studien jämför kostnadshanteringen i tvistemål, brottmål och förvaltningsmål utifrån olika regelsystem, och utmynnar i en kritik av kostnadshanteringen i svensk domstolsprocess, framför allt i förvaltningsprocessen där enskilda vanligtvis tvingas att processa utan biträde, därför att ersättning för biträdeskostnader inte utgår inom ramen för något ersättningssystem. sebastian wejedals slutsats är bland annat att en utvidgad rätt till kostnadsersättning i förvaltningsmål är nödvändig. – Att enskilda i princip alltid måste bära sina egna kostnader i tvister med det allmänna är ohållbart, inte bara därför att konsekvenserna kan bli direkt stötande, utan också därför att rätten till en rättvis rättegång kan kränkas, säger han. I avhandlingen föreslås två övergripande reformer: dels att en ”skev” kostnadsregel införs i förvaltningsprocesslagen genom vilken enskilda kan tillerkännas ersättning för biträdeskostnader åtminstone vid en processvinst; dels att systemet med offentliga biträden utvidgas till att omfatta fler förvaltningsmål än i dag. JP Avhandlingen Rätten till biträde – Om biträdeskostnaders hantering vid svenska domstolar. ADVOKATEN NR 1 • 2018