Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK inte sker någon närmare åldersbe
dömning av visdomständerna. Det innebär att man enbart tittar på det sista och avslutande stadiet (H). Om man valde att värdera tanden efter fler kriterier skulle tandbedömning dock kunna gå i direkt strid med den redan mogna knäleden. I och med att en sådan bedömning inte sker är underlaget svagare och även om visdomstandens omognad inte direkt kan visa på en underårighet så finns det ett incitament för att tro att så kan vara fallet. Med hänsyn till ovan påpekade brister torde felmarginalen också vara högre om man enbart gör bedömningen på knäledens mognad. Se Ottows studie (19 %). När det inte finns några studier eller annan forskning som visar hur tandens mognad korrelerar med mognaden av knäleden kan RMV påstående om att det inte är fråga om ett motsatsförhållande inte vinna vetenskapligt stöd. ASYLPROCEDURSDIREKTIVET OCH SKALAN Därutöver kan påpekas att inget annat land använder sig av den skala som Sverige nu använder sig av, det vill säga skalan som inte anges i år utan i text.37 nya förtydligande40 som enligt dem syftar till att ge en mer nyanserad debatt. En nyanserad debatt verkar för dem innebära att man inte offentligt ska kritisera dem. Förutom det faktum att RMV verkar frånsäga sig eget ansvar och i stället hänvisar till att de har fått vissa ramar och verktyg kan man fråga sig vad de menar med en mer nyanserad bild. RMV har tidigare i stort sett helt utan hinder kunnat fortsätta genomdriva sin metod. Då den interna kritik som riktats mot metoden och tillämpningen inte har gett resultat och då röster slutligen höjs officiellt måste debatten ske på ett öppet plan. Den kritik som har riktats mot metoden och RMV är inte allmän och ospecificerad. Den innehåller heller inga politiska eller känslomässiga utspel. De som har riktat kritik mot metoden har en gedigen kunskap och har därtill gjort egna efterforskningar.41 Kritiken har varit tydlig och understötts med fakta, dokumentation och välgrundad argumentation. Enligt RMV måste man se till det uppdrag de har fått och de ramar och verktyg de fått till sitt förfogande.42 Det är en intressant koppling I andra länder använder man sig främst av ett åldersspann, vilket gör att det är lättare att bedöma om det också finns en chans att den undersökte är under 18 år. Den svenska skalans utformning får också den oinsatte (och uppenbart även många av de insatta) att tro att alla stadier på skalan utom ett (det lägsta38 ) innebär att den undersökte är över 18 år. Om asylprocedursdirektivet ska tillämpas torde dock ingen av bedömningarna i skalan vara tillräckligt för att den undersökte ska anses vara över 18 år då asylprocedurdirektivet tydligt stipulerar att den sökandes ålder ska kvarstå om det finns tvivel (artikel 25).39 RMV:S ANSVAR Det är med viss fasa man läser RMV som självklart är relevant i sammanhanget. Det bör dock påtalas att ett uppdrag av regeringen i sig inte innebär att metoden och processen kan utformas på ett sätt som gör den rättsosäker. Om de verktyg som står tills buds inte fungerar eller är tillräckliga så måste detta klargöras för regeringen eller så får ett annan metod användas. Av RMV:s skrivelse43 framgår därtill tydligt att de inte har den kapacitet som krävs för att säkerställa kvaliteten. Den skrivelse RMV har gjort med anledning av detta ger således ytterligare stöd för att detta handlade om ren kvantitativ förmåga och inte kvalitativ förmåga. Detta trots att kvaliteten borde vara i fokus. Förutom att man kan ställa sig frågande till om uppdraget såsom det beskrivs i förtydligandet då strider mot våra internationella åtaganden där vi inte får behandla barn som vuxna kan följande poängteras. De som blir erbjudna en medicinsk åldersutredning har inte lyckats göra sin underårighet sannolik. Det föreligger därmed redan på den grunden en förutsättning och en möjlighet för Migrationsverket att höja personen i ålder. För detta behövs inte ett instrument som förtydligar att den sökande är över 18 år. De medicinska åldersutredningar är i stället ett instrument för en sökande som inte gjort sin underårighet sannolik att kunna visa att den ändå ska bedömas som barn. Genom det instrumentet kan den sökande således få möjlighet att ”bevisa” sin underårighet. Om RMV:s utgångspunkt är den omvända så förändras förutsättningarna drastiskt för de som genomför en sådan undersökning. Ur juridisk och internationell synvinkel finns det så fall skäl att titta närmare på uppdraget som sådant, utförandet och dess överrensstämmelse med våra internationella åtaganden. Det förtydligande som RMV har lämnat i det här avseendet är mycket oroande ur det perspektivet. RMV skriver också att det är fråga om fri bevisprövning och att den sökande därmed kan lämna in egen bevisning. Detta stämmer självfallet. Frågan är dock vilken typ av bevisning som den sökande i det här fallet kan lämna in och som är starkare än ett intyg utfärdat från RMV. Intyg från RMV har historiskt sett haft en stark plats inom rättsväsendet. Intygen som, inte utfärdas av vanliga läkare, utan av specialister just på sitt område har och ger ofta en expertåsikt inom området. De som uttalar sig i intygen ska ha en gedigen kunskap och det ställs normalt sett höga krav på experten och dess kunskaper. Även om det också finns möjlighet att problematisera rättsintyg överlag så har de normalt sett haft ett högt bevisvärde. Detta förhållande är dock något som in39 http://eur-lex.europa.eu/legal-content/sv/TXT/?uri=celex%3A32013L0032 40 https://www.rmv.se/aktuellt/fortydligande-om-medicinska-aldersbedomningar-2/ 41 Exempelvis Fredrik Tamsen, rättsläkare, specialist i rättsmedicin, doktorand och med en ingenjörsexamen i teknisk fysik, Håkan Mörnstad, prof. em. oral patologi och oral medicin, FORODONT HB, överläkare och f.d. avdelningschef, Rättsmedicinalverkets Rättsmedicinska enhet i Uppsala, Andreas Schmeling, professor i rättsmedicin. 42 https://www.rmv.se/wp-content/uploads/Regeringsuppdrag_till_Rättmedicinalverket_160521.pdf 43 https://www.rmv.se/aktuellt/fortydligande-om-medicinska-aldersbedomningar-2/ ADVOKATEN NR 1 • 2018 49 DET ÄR MED VISS FASA MAN LÄSER RMV:S NYA FÖRTYDLIGANDE SOM ENLIGT DEM SYFTAR TILL ATT GE EN MER NYANSERAD DEBATT. »