Fjärrvärmetidningen 1
Tema: IT Tusen och en app Smarta-hem-tekniken för
bättrar inte bara kundupplevelsen. Energiföretagen får dessutom ett skarpt effektiviseringsverktyg med potential att förbättra både distribution och underhåll. F Örr inskränkte sig kontakterna mellan energiföretagen och deras kunder till fakturor och enstaka servicebesök. idag finns helt nya möjligheter att fördjupa den relationen. lina enskog Broman samordnar fjärrvärmefrågor på energiföretagen sverige: – tillsammans med säkerhet hör digitala tjänster till de it-frågor som just nu uppmärksammas mest av våra medlemsföretag. Mälarenergi gav tidigt kunden kontroll över sin fjärrvärmecentral. serviceavtalet smart ger, utöver möjligheten att styra värmen i huset via webbportal alternativt smartphone, förbättrad kontroll över anläggningen. – när ett eventuellt larm går till oss och kund har vi redan så många mätvärden från centralen att vår tekniker kanske kan fixa felet på distans utan att behöva åka ut, förklarar thomas Widell, teamledare vid Mälarenergi. Mälarenergis smarta-hem-lösning är egenutvecklad och bygger på Danfoss aPi. – Visst är det en utmaning att göra det i egen regi, men vi har velat säkra en extremt lättanvänd och kundvänlig lösning som helt förknippas med oss. Litet utbud rent allmänt är fjärrvärmeföretagens utbud av smarta-hem-tjänster fortfarande litet. Bristande standardisering kan vara en förklaring. i energiforskrapporten gröna jektledare inom affärsutveckling, säger att provet gav mersmak och ser ett fortsatt behov av en robust app för styrning av fjärrvärme. – tekniken har utvecklats sedan dess och nu inleder vi en förstudie för att ta reda på vilka digitala tjänster som kunderna efterfrågar. Optimerad värme Fortum Värme kickstartar genom samarbete med ett fristående innovationsföretag. Just nu provas Manetos smarta-hem-lösning av hundratalet fjärrvärmehushåll i Hässelby och lidingö. liksom ngenic har Manetos byggt in automatik i sitt system. Värmen optimeras automatiskt utifrån levnadsmönster och hur huset fungerar ur värmesynpunkt. Det är också möjligt för kunden att styra temperatur och ändra inställningar på distans. – Det här är bara början på en mer omfatAppen i mobilen ger kunden full kontroll över inomklimatet i villa och lägenhet. Larm, belysning och mycket annat i hemmet kan också styras på distans. Foto: Ngenic. it-innovationer för fjärrvärme slås fast att energisektorn är omogen i jämförelse med övrig process- och produktionsindustri när det kommer till kommunikationsstandarder. enligt lina enskog Broman är även branschstrukturen en utmaning. Mindre aktörer har inte alltid de resurser som krävs för att skapa smarta energilösningar för hemmet. – samtidigt är digitaliseringen en suverän chans att stärka fjärrvärmeaffären genom en närmare kundrelation och effektivare service och felavhjälpning. Kunder vid göteborg energi testade försöksappen green it Homes som fick finansiering av Fjärrsyn. Petter Hansson, proTre års praktisk erfarenhet Mest erfarenhet av det uppkopplade, smarta hemmet finns sannolikt hos E.ON Sverige. Åren 2012– 13 byggde företaget experimenthuset Hållbarheten med åtta lägenheter. – Målsättningen var att tillsammans med de boende pröva ny teknik samt studera hur olika betalmodeller och goda möjligheter att övervaka och styra hemmet påverkar energivanor och miljöval, förklarar projektkoordinatorn Per Rosén. Det tre år långa och lärorika projektet är nu över. Landets smartaste hus gav mycket kunskap kring ny teknik. Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2017 Foto: LARS OWESSON Det medialt mycket uppmärksammade huset i Malmöstadsdelen Västra hamnen har blivit en ”normal” fjärrvärmeuppvärmd fastighet och är på väg att säljas till den bostadsrättsförening som de boende bildat. Flera av provtidens idéer har omvandlats till säljbara produkter. En del uppslag behöver utvecklas lite till för att nå marknaden – medan andra fått tumme ner. Den digra utvärderingsrapporten visar även på motgångar. Till problemen hörde produkter som initialt fungerade dåligt ihop. Detta samtidigt som större uppdateringar från Apple krävde ändringar i den app som de boende använde för att styra sitt hem lokalt och från distans. På önskelistan står också bättre batterier. Trådlöst kommunicerande sensorer, brytare och mätare slukade så mycket kraft att de över hundra batterierna i varje lägenhet behövde bytas irriterande ofta. Att i ett så pass välisolerat hus som detta styra temperaturen i enskilda rum visade sig också vara en utmaning på grund av värmesystemets inbyggda tröghet. 11 tande satsning på digitala lösningar från vår sida, poängterar gunnar Borgström, ansvarig för digitaliseringserbjudandet vid Fortum Värme. Han vittnar om stort intresse från kundhåll för att mäta och styra energiförbrukningen. Detta pilotprojekt ska utvärderas under året och i nästa steg ska tjänster erbjudas till bland annat bostadsrättsföreningar. – samtidigt ser vi digitaliseringsprogrammet som en god möjlighet till intern effektivisering av exempelvis underhåll. gunnar Borgström hoppas kunna bidra till ett mer hållbart och resurseffektivt samhälle. thomas Widell ser samma nytta med digitala tjänster: – tydlig förbrukningsinformation och enkelhet att styra sin anläggning främjar helt klart sparbeteende och på det tjänar både kund och miljö. ◾ PER ERIKSSON