Fjärrvärmetidningen 1
Tema: IT Dagens IT är mer än information och tekn
ik. Det är dags för fjärrvärme - branschen att ta digitaliseringen upp till nästa nivå, som förutsättning för goda affärer. Lösningen kan vara att lyssna på kunderna och snegla på andra. Kunderna kräver Digitalisering A ntalet digitala produkter och tjänster i fjärrvärmesektorn ökar. Den växande it-marknaden bidrar till mer kunskap i fjärrvärmebranschen, och ger fjärrvärmeföretagen ett större intresse för bredare digitala lösningar. samtidigt får leverantörernas teknikutvecklare mer att bita i. – när it-siffror inte längre enbart betyder mätvärden för produktion, distribution och fakturering utan också kan börja mäta hur digitaliseringen ökar företagets intjäningsförmåga – då är vi i mål, anser Patrick isacson, VD på systemleverantören noda. – Då kan vi skapa modeller för vad digitalisering innebär för affärerna, som är vad it egentligen handlar om. att fjärrvärmen digitaliseras ser alla, men det är dags att fråga sig varför vi mäter. Mäta mervärden Fjärrvärmens digitalisering i produktion, distribution och konsumtion hänger emellertid inte alltid ihop, tycker Patrick isacson. – Det finns fortfarande fjärrvärmeföretag med vattentäta skott mellan enheterna när det gäller hur verksamheten organiseras, säger han. i fjärrvärmesammanhang definieras digitalisering ofta enbart som en transmissionsteknologi för digitala mätdata. Utmaningen är att se it som annat än en ren infrastruktur. en mer utvidgad definition kan vara att hålla sig i närheten av industrins automation. Då får man ett strategiskt tänk på köpet, något industrin har lång erfarenhet av. nyckelordet är mervärden. Digitaliseringen kräver en samsyn i hela fjärrvärmeföretaget, påpekar Johan emanuel, energiexpert i konsultföretaget iMCg som arbetar med digitala affärsstrategier i energibranschen. – arbetet med nya digitala energitjänster börjar på ledningsnivå. risken är annars att flera avdelningar gör mindre satsningar utan att hitta synergier. enligt iMCg har fjärrvärmeföretag inte sällan ett motstånd mot att implementera digitala verktyg brett i organisationen. samFjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2017 Allt mer fjärrvärme-IT går genom fiberoptiska kablar, även det en gammal teknologi. Styrning av ljus med hjälp av refraktion (ljusets brytning) demonstrerades redan 1842. Foto: Fibre Optique ma erfarenhet har Patrick isacson gjort. en orsak ligger i den tunga infrastrukturen. – stora investeringar kräver att den fungerar under lång tid. av hänsyn till existerande infrastruktur går det inte heller alltid att digitalisera snabbt, säger Patrick isacson. Lär av andra Fortum Värme började sitt stora digitaliseringsprojekt 2015, enligt it-chef erik algvere. Han berättar att företaget inte har egna utvecklare, men it-projektledare som säkrar företagets mål. Fortum Värmes tre huvudspår är energi - smarta lösningar för fastigheter, data/analys och förebyggande underhåll. idag arbetar en handfull personer med tunga system inom optimering, underhåll och kundvård. För att få ett heltäckande perspektiv har de integrerats i verksamheten. i utvecklingsarbetet är det samtidigt viktigt att inte stirra sig blind på fjärrvärmerelaterad it anser erik algvere. – Vi försöker lyfta blicken, besöka itmässor och hålla ett öga på vad som kommer i framtiden, säger erik algvere. Också Malin Karlsson, chef för energitjänster i Borlänge energi, tror det är bra att snegla på andra branscher och dra lärdom av dessa. – Vi upplever att fjärrvärmebranschen ligger efter i den digitala utvecklingen och saknar rätt resurser i form av systemstöd och kompetens, säger hon. Glöm inte kunden – Det går trögt då branschen hittills inte har sett digitaliseringen som en kärnverksamhet. syftet med mätvärden har varit att möjliggöra debitering, säger Malin Karlsson. Fjärrvärmens digitalisering måste ändå alltid utgå ifrån affären med kunden, tycker både erik algvere och Malin Karlsson. enligt lina enskog Broman, samordningsansvarig för kraftvärme, fjärrvärme och fjärrkyla på energiföretagen sverige, är kundperspektivet mycket viktigt i det strategiska tänket. – Digitalisering möjliggör fler och förbättrade kundrelationer. Den magiska formeln är vad kunden vill ha i kombination med vad som är lönsamt för företaget, säger lina enskog Broman. Malin Karlsson tror att kunderna efterhand kommer att pressa fram en allt snabbare digitalisering. – Vi upplever mer och mer att våra kunder efterfrågar både tjänster och service av oss i mer digital form och det trycker på utvecklingen, vilket är positivt, säger Malin Karlsson. ◾ MORTEN VALESTRAND 17