Fjärrvärmetidningen 1
Noterat Grönt ljus för 74 tons lastbilar ▶Den 16
februari lade regeringen fram propositionen Godstrafikfrågor, vilken innehöll förslag om att delar av vägnätet ska öppnas upp för lastbilar med 74 tons totalvikt, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt. Detta är något fjärrvärmebranschen har krävt under lång tid. Trafiken med 74 tons lastbilar väntas kunna starta i början av 2018. Trafikverket kommer avgöra vilka vägar som är lämpliga utifrån de principer regeringen fastställt. En rejält uppdaterad version av Miljöbyggnad ska vara klar den 15 april. Skarp kritik mot Miljöbyggnad 3.0 Den 15 april ska den nya versionen av certifieringen Miljöbyggnad vara klar, endast en månad efter att remisstiden har gått ut. Energiföretagen Sverige är kritiska till en rad krav i Miljöbyggnad 3.0, inte minst det fortsatta kravet på köpt energi istället för använd energi. ▶ sedan Miljöbyggnad började användas har ny miljöteknik utvecklats och politiska beslut fattats som påverkar byggande och förvaltning. Det har lett till att sweden green Building Council (sgBC), som ansvarar för certifieringen, nu har reviderat Miljöbyggnad till den nya versionen Miljöbyggnad 3.0. Fel utgångspunkt energiföretagen sverige är en av de remissinstanser som kommer att ge sina åsikter om Miljöbyggnad 3.0. Från bransch - organisationen är man kritisk till flera av kraven i den nya versionen. – Miljöbyggnad 3.0 fortsätter att utgå från köpt enerRaziyeh Khodayari. Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2017 gi. Detta trots att vi och flera andra aktörer har pekat på problemen med detta, säger raziyeh Khodayari, ansvarig för miljö, hållbarhet och tillförselfrågor på energiföretagen sverige. – sBgC försvarar det med att de utgår från Boverkets byggregler, men genom att fortsätta att utgå från köpt energi riskerar vi att få byggnader som inte har bra klimatskal, som inte tar hänsyn till den totala energianvändningen eller effektbehov under den kalla årstiden. – Dessutom har sgBC tagit på sig rollen att utveckla energisystemet genom Miljöbyggnad 3.0, men Miljöbyggnad ska utveckla byggnader inte energisystemet. – Ytterligare ett problem med Miljöbyggnad är att man kan köpa ”ursprungsmärkt energi”. Det tycker vi saknar relevans för miljövärdering eftersom det är ett sätt att allokera gamla värden och inte utvecklar energisystemet. Svårt nå högt betyg ett annat problem med Miljöbyggnad 3.0 är att det inte går att få högt betyg i certfieringen om byggnaden får fjärrvärme som är baserad på energiåtervinning av restavfall. energi - företagen sverige har tillsammans med avfall sverige presenterat ett förslag kring källsortering, vilket förenklat går ut på att fastighetsägaren i samarbete med andra aktörer ansvarar för att det finns sorteringskärl för en rad av återvinningsbara material i eller i anslutning till byggnaden. Källsortering – Det kan inte vara rätt att den fastighetsägare som tar sitt ansvar för att öka källsorteringen och har fjärrvärme i huset får sämre betyg i Miljöbyggnad än den där de boende inte källsorterar, men har annan uppvärmning. Då premierar man den som skickar vidare sitt avfall istället för den som tar hand om det. Det är som att låtsas att soporna inte finns, säger raziyeh Khodayari och fortsätter: – Vi har fått bra respons kring detta förslag hos bland annat naturvårdsverket och Miljöoch energidepartementet och vi hoppas kunna övertyga även sgBC. Miljöbyggnad bör fokusera mer på utveckling av källsortering i byggnader istället för att skuldbelägga fjärrvärme för energiåtervinning av rest - avfall. ◾ ANN-SOFIE BORGLUND 7 Foto: Clarex Vasa Värme förvärvar fjärrvärme i Ovanåker ▶Vasa Värme har förvärvat samtliga aktier i Elektra Värme AB av Edsbyns Elverk. Det innebär att Vasa Värme sedan den 26 januari tagit över fjärrvärmeverksamhet i Edsbyn och Alfta tätorter i Ovanåkers kommun. Lastbilsförare hade änglavakt ▶ En chaufför hade tömt flislasten i behållaren på Marks kraftvärmeverk när gripklo automatiskt sänktes och lyfte lastbilen ändå till taket, 19 meter upp. Chauffören hade strax innan gått ur lastbilen för att ta ett flisprov. Han blev chockad men var fysiskt oskadd. – Gripklon ska inte kunna gå igång när en lastbil är inne och lossar. Men vid kontroll av portens funktioner fann vi att en felsignal markerade att porten var stängd fast den i verkligheten var öppen. Det kan ske om motorskyddet för porten har löst ut, vilket var fallet vid olyckan, uppger Bengt-Allan Frost, VD på Mark Kraftvärme.