Hållbarhetsrapport 2017 NY 1
1. OM HÅLLBARHETSRAPPORTEN Hedin Bil är ett föret
ag med många medarbetare och flera affärsområden. Det är därför viktigt att vi har gemensamma, grundläggande värderingar om hur verksamhetens bedrivs. Vårt förhållningssätt är viktigt för våra affärer och ger oss de riktlinjer i de utmaningar vi möter i arbetet. Vårt åtagande är, utan kompromiss, att agera med etik i alla situationer. Detta är avgörande för framgångarna i vår verksamhet då vi tack vare vår goda etik har fått förtroende och tillit från kunder, leverantörer och finansiärer. Vi har satt upp vägledning och normer på hur vi ser på professionellt förhållningssätt för att hjälpa våra medarbetare att lösa etiska frågor som kan uppkomma på arbetet. Denna vägledning finns beskriven i vår Uppförandekod och som en del av denna hållbarhetsrapport. Hedin Bil-koncernen tillverkar ej de produkter bolaget är återförsäljare av. Tillverkning och utveckling av till exempel fordon sker av biltillverkarna och ett stort arbete pågår för att hitta mer miljövänliga alternativ. Eftersom att Hedin Bil enkom är återförsäljare av fordon, är möjligheten att påverka situationen dock relativt liten. Större möjlighet att påverka finns vid driften av anläggningar och verkstäderna. Hedin Bil har under året förvärvat många nya anläggningar och vårt mål att är att implementera samtliga i vårt hållbarhetsarbete. För att säkerställa ett långsiktigt angreppssätt har vi under 2017 aktivt arbetat för att skapa korrekta förutsättningar för ett systematiskt arbete med att minska vår miljöbelastning. Denna Hållbarhetsredovisning är därför avgränsad till att omfatta våra fem bilbolag; Hedin Göteborg Bil AB, Hedin Helsingborg Bil AB, Hedin Stockholm Bil AB, Hedin Örebro Bil AB samt Hedin Mölndal Bil AB. Hedin Bils hållbarhetsarbete inriktar sig främst mot de delar vi kan påverka som mest och det är det dagliga arbetet och miljöaspekterna på våra anläggningar. Något som också är viktigt för Hedin Bil är en hållbar personalstyrka som får bra arbetsvillkor, kompetensutveckling och har en bra arbetsmiljö som är säker och hälsosam. Våra verkstäder har flertalet lagar och regler avseende miljö och arbetsmiljö att följa. Biltillverkare ställer dessutom krav på att säljare och mekaniker går deras kurser för att lära sig nya modeller. Innehållet på dessa utbildningar kan vi ej påverka. Utvecklingen inom fordonsbranschen går vidare; elbilar, hybrider, gasbilar, bränslesnåla bilar, etcetera. Hedin Bil kommer att sälja det som kunderna efterfrågar och biltillverkarna bestämmer. Vad gäller våra egna anläggningar finns här mer att göra. Det finns fler anläggningar att effektivisera, minska och förändra förbrukningen av el, värme, vatten, utveckla avfallshanteringen och därmed skapa en mer hållbar verksamhet ur flera synvinklar. Nya anläggningar som uppförs, görs med ett miljömedvetet tänk från början. Det kan bli en dyrare investering, men besparingar i framtiden både vad gäller kostnader och resurser. 2. AFFÄRSIDÉ, STRATEGI, ARBETSMILJÖ, MILJÖ OCH KVALITET 2.1 AFFÄRSIDÉ 2.4 KVALITETS- OCH MILJÖPOLICY Koncernen skall vara en marknadsledande partner för att tillfredsställa marknadens behov av fordonsrelaterade tjänster. Kundnytta skapas genom hög tillgänglighet, servicenivå och leveranssäkerhet. Samarbetet med kunder och leverantörer skall leda till en långsiktig lönsamhetför fortsatt utveckling. 2.2 STRATEGI Vår övergripande strategi är lönsam tillväxt. Lönsamheten skall ständigt förbättras genom ökad servicegrad, högre produktivitet och motiverade medarbetare. Tillväxten skall ske inom fordonsrelaterad verksamhet. 2.3 ARBETSMILJÖPOLICY En god och säker arbetsmiljö är en viktig strategisk fråga för Hedin Bil. Målsättningen med företagets arbetsmiljöarbete är att våra arbetsplatser upplevs utvecklande och stimulerande för alla medarbetare. Detta uppnås genom att integrera hälsa och säkerhet i allt vi gör och uppmuntrar ett ledarskap som främjar säkerhet och hälsa. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete med engagerade och ansvarstagande medarbetare och ledare stärker företagets konkurrenskraft och varumärke. Företagets vision är att vara en förebild och ledande vad gäller arbetsmiljö och säkerhet. Hos oss är vi övertygade om att ohälsa och olyckor kan förebyggas. Vi har därför formulerat en nollvision som styr arbetet mot friska och skadefria arbetsplatser. En arbetsplats som svarar mot nollvisionen kan sammanfattas med att: ü Vi överträffar externa krav Vi betraktar gällande lagstiftning som en nedersta gräns för vårt arbete. Vi uppmanar våra medarbetare, kunder och samarbetspartners att alltid ha höga förväntningar på vårt arbetsmiljöarbete. ü Vi tar ansvar Våra medarbetare är engagerade och tar ansvar för hälsa och säkerhet i alla moment av det arbete som utförs. Våra chefer står för ett tydligt och synligt ledarskap. Alla anställda instruktioner och regler, och är också uppmärksamma och rapporterar möjliga risker och hot i arbetsmiljön. ü Vi har en tydlig ansvarsfördelning Vårt systematiska arbetsmiljöarbete utgår från en tydlig ansvarsfördelning av arbetsmiljöansvaret. Vidriver verksamheten framåt genom en aktiv målstyrning med syfte att förebygga skada och ohälsa. Vi följer upp det vi kommit överens om att göra. ü Vi har hög kompetens Vi säkerställer att våra chefer och medarbetare har rätt kompetens för att kunna styra och bidra i arbetsmiljöarbetet. Alla anställda har ett eget ansvar för sin arbetsmiljö gällande hälsa och säkerhet i den dagliga verksamheten. ü Vi sprider budskap genom samverkan Genom en aktiv samverkan mellan ledning, chefer, medarbetare, skyddsorganisation, företagshälsovård, myndigheter och branschorganisationer utvecklar vi tillsammans arbetet för en förbättradarbetsmiljö inom koncernen. Kvalitets- och miljöfrågorna är två mycket viktiga områden i Anders Hedin Invests strävan att ta hänsyn till koncernens samtliga intressen i hela sin affärsverksamhet. Sedan 2005 innehar Hedin Bil- koncernen certifikat enligt ISO 9001 och ISO 14001. Målsättningen med företagets systematiska kvalitetsoch miljöarbete är att det dagliga arbetet genomsyras av omsorg om miljö, hälsa och kvalitet och att våra arbetsplatser upplevs utvecklande och stimulerande för alla medarbetare. Med engagerade och ansvarstagande medarbetare och ledare stärks företagets konkurrenskraft och varumärke. Företagets ambition är att vårt systematiska kvalitets- och miljöarbete skall resultera i en långsiktig lönsamhet för fortsatt utveckling. Vårt arbete skall bidra till att våra övergripande kvalitets- och miljömål nås och kan sammanfattas med att: ü Vi överträffar kundens förväntningar Vårt mål är att medarbetarna ska agera ambassadörer för vårt varumärke och i varje möte överträffa kundens förväntningar. Vi ser kundbemötande i världsklass som ett kraftigt konkurrensmedel. Våra ledord, trygghet, trovärdighet och tillgänglighet, tyder på att varje kund ska känna sig sedd och betydelsefull. Detta skall genomsyra vårt beteende i alla situationer där vi möter kunder och också övriga relevanta intressenter, externa som interna. ü Vi minskar vår miljöbelastning genom samverkan Genom en aktiv samverkan mellan ledning, chefer, medarbetare, leverantörer, myndigheter och branschorganisationer säkerställer vi att vår miljöbelastning minskas och att föroreningar förebyggs. Miljöfarliga ämnen skall omhändertas och återvinnas eller bearbetas på ett långsiktigt och miljömässigt korrekt sätt. ü Vi överträffar externa krav Vi betraktar gällande lagstiftning, bindande krav och förväntningar som en nedersta gräns för vårt arbete. Vi uppmanar våra medarbetare, kunder, samarbetspartners och övriga intressenter att alltid ha höga förväntningar på vårt arbete. ü Vi tar ansvar Våra medarbetare är engagerade och tar ansvar för alla moment av det arbete som utförs. Våra chefer står för ett tydligt och synligt ledarskap. Alla anställda följer rutiner och regler, och uppmärksammar och rapporterar möjliga förbättringar samt brister i våra processer. ü Vi har en tydlig ansvarsfördelning Vårt systematiska kvalitets- och miljöarbete utgår från en tydlig ansvarsfördelning. Vi driver verksamheten framåt genom en aktiv målstyrning med syfte att ständigt förbättra vår prestanda. Vi följer regelbundet upp det vi kommit överens om att göra. ü Vi har hög kompetens Vi säkerställer att våra chefer och medarbetare har rätt kompetens för att kunna styra och bidra i kvalitets- och miljöarbetet. Vi ställer höga krav på samarbetspartners och leverantörer. 3. ORGANISATIONSPROFIL Hedin Bil-koncernen är ett bilbolag som grundades 1985 och ägs till 100 % av familjen Hedin. Bolaget ägs till 91 % av Anders Hedin Invest AB, och till 9 % av Ingemar Hedin. Hedin Bil är Nordens största privatägda bilåterförsäljare, och är ett fullserviceföretag som lämnar ett helhetserbjudande för såväl privat- som företagskunder i deras bilägande. Finansiering, serviceavtal och försäkring är några av de komponenter som Hedin Bil erbjuder. Moderbolaget I.A. Hedin Bil AB har åtta dotterbolag: • Hedin Göteborg Bil AB • Hedin Helsingborg Bil AB • Hedin Stockholm Bil AB • Hedin Örebro Bil AB • Hedin Mölndal Bil AB • Hedin Performance Cars AB • Miklagruppen AS • Hedin Belgien Bil AB De tre sista bolagen har kommit in i koncernen under 2017 och målet är att även dessa skall innefattas av koncernens hållbarhetsarbete i framtiden. Denna rapport är avgränsad till att omfatta 4(16) Hållbarhetsrapport 2017 I.A Hedin Bil AB koncernen 556065-4070 våra fem bilbolag; Hedin Göteborg Bil AB, Hedin Helsingborg Bil AB, Hedin Stockholm Bil AB, Hedin Örebro Bil AB samt Hedin Mölndal Bil AB. För ett fullständigt organisationsschema hänvisas till bolagets hemsida, www. hedinbil.se Saluförda varumärken är Mercedes-Benz, Jeep, Dodge, Smart, Nissan, Mitsubishi, Citroën, DS, Fiat, Lancia, Cadillac, Corvette, Chevrolet, KIA, Opel, Dacia, Renault, Abarth, Honda, Jaguar, Alfa Romeo, Subaru, Izuzu, Range Rover och Land Rover samt Ford. Genom förvärv under 2017 saluförs nu även Porsche, BMW och MINI. I och med förvärvet av Miklagruppen AS finns Hedin Bil representerat från Skellefteå i norr till Trelleborg i södra Sverige. I Norge finns Hedin Bil genom Bavaria främst representerade på den sydvästra sidan. Efter tillträde av Mercedes- Benz i Belgien kommer Hedin Bil totalt att finnas belägen på 94 bilanläggningar. Koncernens huvudkontor är beläget i Mölndal, Sverige. Hedin Bil är inne i en expansiv fas och flera förvärv har skett de senaste åren. I maj 2017 förvärvades ANA Motorcentrum AB med 2 bilanläggningar i Lysekil och Trollhättan. I maj förvärvades även PCB Västsverige AB med 3 anläggningar i Borås, Göteborg och Linköping. PCB Västsverige AB är återförsäljare av Porsche och bytt senare namn till Hedin Performance Cars AB. I september 2017 tecknade I.A. Hedin Bil AB avtal om att förvärva Miklagruppen (tidigare Bavaria Nordic AS) med dotterbolagen Bavaria Norge AS, Bavaria Bil AB, KC Motors AB, samt GS Bildeler AS. Miklagruppen är återförsäljare av BMW, MINI, KIA och Porsche med placering i Sverige och Norge och sålde år 2016 ca 16 000 fordon med en omsättning på ca 6 miljarder och 700 anställda. I oktober 2017 förvärvade I.A. Hedin Bil AB Mercedes-Benz Gent som driver sju etablerade anläggningar i Östflandern, genom tre separata juridiska enheter, med ca 180 anställda och kommer under 2017 sälja ca 4 000 nya och begagnade personbilar, transportbilar samt lastbilar. Det nya bolaget i Belgien kontrollerar 7 % av den belgiska marknaden. Beräknat tillträde Q1. Medelantal anställda Antal anläggningar Antal bilmärken Nettoomsättning Balansomslutning Extern finansiering Eget kapital Antal sålda fordon 2017 1 761 88 28 2016 1 434 54 25 2015 1 183 42 24 2014 1 113 31 24 12 657 046 9 744 132 8 075 853 6 514 601 6 350 213 2 294 509 2 169 985 2 056 351 1 915 911 703 962 52 365 393 483 615 077 46 195 443 640 610 061 40 918 655 259 611 499 32 480