Hållbarhetsrapport 2017 NY 1
4. REDOVISNINGSPROFIL I.A. Hedin Bil AB har kalen
der år som räkenskapsår och årsredovisning för 2017 släpps i april 2018. Detta är första gången som I.A. Hedin Bil AB upprättar en Hållbarhetsredovisning. 5. EKONOMISK PÅVERKAN 5.1 EKONOMISKA RESULTAT Hållbar utveckning I.A. Hedin Bil koncernen har växt kraftig de senaste åren främst genom förvärv, nu senast av Miklagruppen AS och tidigare av PCB Västsverige AB, ANA Motorcentrum, BIVA AB, Klasén Bil och flera Ford-verksamheter. Hedin Bil anställer alltid personal lokalt till anläggningar, allt från platschefer till mekaniker. Företagschefer har flera anläggningar under sitt paraply men är lokalt anställd utifrån någon av anläggningarna och kan därmed både det lokala området och branschen Övriga inköp Hedin Bil är styrda till inköp från biltillverkare vad gäller fordon och i många fall även vad gäller reservdelar i original. Vilka fordon och modeller som skall lanseras har Hedin Bil inget inflytande över. Många av de biltillverkare som Hedin Bil arbetar med strävar även de mot en mer hållbar framtid som till exempel utveckling av hybridbilar, el-drivna fordon, bränslesnåla fordon. Många av biltillverkarna har alternativ för den miljömedvetna kunden, och dess alternativ erbjuder även Hedin Bil. Vad gäller övriga reservdelar, tillsatsmaterial, oljor, kontorsmaterial, mm strävar koncernen efter att göra gemensamma inköp för att erhålla bästa möjliga villkor och bli en intressant samarbetspartner till våra leverantörer. Vid våra inköp skall vi ta bland annat ta hänsyn till kvalitet, miljö och ekonomi. Alla leverantörer bedöms mot allmänna krav, dvs. att de följer lagar och bestämmelser och bör minst uppfylla kraven listade i vår leverantörsutvärdering. Kraven innebär bland annat att leverantören bör vara certifierade gentemot ISO 9001 & ISO 14001. I och med att koncernen växer har Hedin Bil tagit stegen mot en mer miljövänlig verksamhet genom att titta på energiförbrukning i anläggningarna, avfallshantering, användning av mer miljövänliga medel i verkstadsverksamheten som både är mer skonsam för miljön men även för personal som hanterar dessa medel. Dessa åtgärder påverkar miljö, personal och det ekonomiska utfallet i positiv riktning. Läs mer under avsnittet Miljöpåverkan. Hållbar arbetsgivare I.A. Hedin Bil-koncernen har idag i medelantal 1 761 anställda och från och med 2017 även utanför Sverige. I takt med att koncernen växer behöver vi attrahera nya kompetenta medarbetare men även utveckla och motivera de medarbetare vi har. För att vara en attraktiv arbetsgivare är Hedin Bil ansluten till kollektivavtal. Att vara ansluten till ett kollektivavtal innebär många förmåner för den anställde och en extra trygghet i anställningen. Detta påverkar även Hedin Bil positivt som en mer attraktiv arbetsgivare. Kollektivavtal innebär att Hedin Bil erbjuder sina anställda ålderspension, sjukpension och eventuell familjepension enligt gällande avtal. Se övriga personalrelaterade aspekter under avsnitt Personalpåverkan. Direkt skapat ekonomiskt värde Intäkter Fördelat ekonomiskt värde Rörelsekostnader Löner och ersättningar till anställda Betalningar till finansiärer Betalningar till offentliga sektorn Behållet ekonomiskt värde (= Direkt - Fördelat) 5.2 MARKNADSNÄRVARO Löner och ersättningar Bolagets verksamhet har uteslutande bedrivits inom Sverige fram tills slutet av 2017 då koncernen förvärvade Miklagruppen som finns i både Norge och Sverige. Under 2018 kommer koncernen även att utvidga sin verksamhet till Belgien. Branschen som Hedin Bil verkar i är konkurrensutsatt vad gäller personal och för att få behålla personal måste marknadsmässiga löner och villkor gälla. Hedin Bil erhåller inget väsentligt finansiellt stöd från den offentliga sektorn. 12 700 039 9 783 508 8 086 642 6 548 842 2017 2016 2015 -11 790 810 -9 056 905 -7 485 170 -6 009 290 -714 764 -555 572 -454 398 -405 519 -56 526 -17 939 118 677 -23 455 -12 076 -19 415 -3 301 135 500 124 358 2014 Vi ska, om möjligt, eftersträva upphandling av produkter som är miljö- och rättvisemärkta. Miljökrav skall vägas in och hanteras som ett krav bland flera andra. Kraven måste tydligt definieras och anges i kravspecifikationen eller i förfrågan. Vid inköp skall vi, som ett av flera kvalitetskrav, väga in hållbarhets-, miljö- och arbetsmiljöaspekter. Våra godkända leverantörer ska verka för att deras produkter och tjänster: • inte är skadliga för konsumenter eller användare • kan återanvändas eller är biologiskt nedbrytbar • under sin omloppstid bygger på resurssnålhet vad gäller råvaror, vatten och energi • så lite som möjligt skadar ozonskikt, ökar växthuseffekten eller bidrar till försurning av mark och vatten. Vad gäller arbeten som fastighetsskötsel, reparationer och underhåll av anläggningar använder sig Hedin Bil i stor utsträckning av lokala leverantörer. Koncernen ser även över avtal för el, värme och vatten och letar efter lokala aktörer med miljövänligt alternativ. Koncernen har som mål att enbart använda el från Vindkraft. Lokala leverantörer, definierar Hedin Bil som, leverantörer från samma stad/närregion som där anläggningen är belägen. 5.3 INDIREKT EKONOMISK PÅVERKAN I.A. Hedin Bil koncernen verkar i en bransch som inte har så stort inflytande eller påverkan på samhällets infrastruktur eller allmänhetens nytta. Det koncernen arbetar med, är att bidra till att det finns utbildning för ungdomar inom olika sorters mekaniker som tex bil, lastbil, plåt, etcetera. Koncernen för dialog med kommuner och lobbar för yrket, som idag är mycket mer tekniskt och datoriserat än tidigare. Att föra fram utvecklingen i yrket för att få ungdomar intresserade och söka dessa utbildningar ligger i Hedin Bils intresse. -28 616 -10 054 95 363 6. MILJÖPÅVERKAN Arbetet med att minska vår miljöpåverkan utgår från de miljöaspekter som identifierats som väsentliga. Redovisade miljöaspekter är kopplade till verksamhetens olika livscykelstadier och vårt miljöarbete är fokuserat på de tre stadier som vi själva kan påverka i praktiken. Det beror främst på att vår verksamhet vuxit genom förvärv/nybyggnation av fysiska anläggningar, från 46 stycken år 2016 till 52 stycken år 2017. Sett till förbrukning per m2 ser vi dock en minskning för år 2017 med ca 4,3%. Eldningsolja används uteslutande på en enda anläggning, och förbrukningen minskade med 12,3% jämfört med år 2016. Energikostnaderna totalt för år 2017 uppgick till 129,7 Sek/m2. Miljöpåverkande aktiviteter i vår verksamhet är främst kopplade till vår hantering av kemikalier, farligt avfall, krockskadade bilar samt vår energiförbrukning, transporter och tjänsteresor. För att säkerställa att det inte finns risk för skador på människa eller miljö från dessa aktiviteter arbetar vi förebyggande med utbildning av våra medarbetare tillsammans med tydliga och dokumenterade rutiner i våra interna guidelines. Beräkning av miljöpåverkan kan ske på många olika sätt. Vi inom Hedin Bil har valt att använda miljöindikatorn klimatpåverkan, som beskriver så kallade växthusgasers påverkan på jordens klimat i kilogram koldioxidekvivalenter, kg CO2-eq. Vårt fokus är förnärvarande de områdena som beskrivs i denna hållbarhetsredovisning. Utvecklingen inom fordonsbranschen går vidare och vår försäljning av elbilar, hybrider, gasbilar uppgick till 4,7% av vår totala försäljning 2017. Av våra samtliga bilmärken 2017 så erbjöd fem märken ett alternativ till bensin och diesel. Om vi istället enbart utgår ifrån vår försäljning av dessa fem märken så blir motsvarande andel sålda elbilar, hybrider och gasbilar 11,8% år 2017. Under 2017 har vi genomfört en avfallsupphandling med resultatet att vi numera enbart har en avfallspartner inom Hedin Bil, mot tidigare fyra. Samarbetet ger oss möjligheter att aktivt arbeta med effektiva uppföljningar av våra anläggningars avfallsprestanda, samt skapa förutsättningar för att arbeta med konkreta förbättringar som bidrar till att vårt mål om 70% materialåtervinning kan nås. Energieffektiviseringar är ett annat område där vi aktivt valt att bedriva aktiviteter för att minska vår miljöpåverkan. Vi har implementerat ett nytt uppföljningsverktyg som löpande/månadsvis visar samtliga anläggningars totala energiförbrukningar, vilket gör det enkelt att identifiera samt verifiera effekter av vidtagna förbättringsåtgärder. Dessutom består all vår inköpta el enbart av 100% förnybar vindkraftsel. 6.1 ENERGIANVÄNDNING Vi mäter och följer löpande upp vår totala förbrukning av el, fjärrvärme, fjärrkyla och vatten. På våra anläggningar är de mest betydande energianvändare uppvärmning, belysning, ventilation, baslast samt kyla. För att skapa rätt förutsättningar för våra anläggningar att aktivt minska sin energiförbrukning startade vi i slutet av 2016 ett energieffektiviseringsprojekt tillsammans med en extern partner. Den gemensamma målsättningen med samarbetet är att, genom drifteffektivisering och andra lönsamma åtgärder, avsevärt sänka energikostnaden och energianvändningen på våra anläggningar. Förutom att sänka energikostnader syftar samarbetet också till förbättrat inneklimat, reducerad extern miljöpåverkan och kompetensutveckling av vår personal. Ett fokusområde är olika typer av driftoptimeringsåtgärder där anpassning av drifttider för ventilationen och temperaturen i lokalerna är ett ständigt pågående arbete för att kontinuerligt minska vår energiförbrukning. Vår totala energiförbrukning avseende våra fem bilbolag Hedin Göteborg Bil AB, Hedin Helsingborg Bil AB, Hedin Bil Örebro Bil AB och Hedin Mölndal Bil AB ökade i absoluta tal med 13,1% mellan 2016 och 2017 till 49 596 MWh. Energianvändning Mvh EL 2017 Fjärrvärme Fjärrkyla Gas Eldningsolja Totalt Energianvändning 2017 – Fördelning i % 0,8% 1,5% 2,7% EL 38,9% 56,1% Fjärrvärme Fjärrkyla Gas Eldningsolja 27 816 19 309 766 1 328 377 49 596 2016 24 526 17 091 514 1285 430 43 846 Energianvändning kWh/m2 EL Fjärrvärme Fjärrkyla Gas Eldningsolja Totalt 2017 82,8 57,5 2,3 4,0 1,1 147,7 2016 86,3 60,2 1,8 4,5 1,5 154,3