Hållbarhetsrapport 2017 NY 1
6.2 AVFALL Materialåtervinning kombinerar lönsamh
et med miljönytta. Genom att återanvända material och låta det leva vidare i nya produkter skapas en återvinning som gör stor nytta. Effektiv materialåtervinning innebär minskade kostnader för Hedin Bil och samhället i stort. Dessutom bidrar återvinningen av material till minskad klimatpåverkan. Tillsammans med försäkringsbolagen jobbar vi med att reparera istället för att alltid byta trasiga delar, bland annat plastdetaljer. Vi söker också begagnade delar där det går att återanvända. För att säkerhetsställa att avfallet som uppkommer inom Hedin Bil hanteras effektivt och att material återvinns till största möjliga del har vi under året genomfört en upphandling med resultatet att vi numera har en samarbetspartner som kan ta hand om alla Hedin Bils avfallsströmmar. Samtliga våra anläggningars prestanda följs upp löpande via anläggningsspecifik information som statistik över hämtade avfallsslag inklusive transporter och volymer. Andelen materialåtervunnit avfall uppgick till 52,3% år 2017. Det är en ökning med 2,1% jämfört med 2016. Avfall 2017 – Fördelning i % 1,2 45,4 1,1 3,8% 52,3 Materialåtervinning Energiåtervinning Deponi Övrig behandling 2,1% 7. PERSONAL Bolag Avfall 2016 – Fördelning i % 3,9 4,0 40,9 51,2 Materialåtervinning Energiåtervinning Deponi Övrig behandling 6.3 VÅRA VÄXHUSGASUTSLÄPP Våra totala växthusgasutsläpp relaterat till energiförbrukning, körning med demobilar samt tjänsteresor uppgick år 2017 till 3123,7 ton CO2-eq. I faktiska tal motsvarar det en ökning med 248 ton CO2-eq eller 8,9%, borträknat posten tjänsteresor (ej bil). I relation till antalet anläggningar är det dock en minskning med 3,6%. All inköpt el består av 100% förnybar vindkraftsel. Fjärrvärmemixen varier mycket från ort till ort och därför har vi valt att använda oss för medelvärdet ca 30% fossilt och 70% förnyelsebart vid beräkning av vår klimatpåverkan. Vår förbrukning av fjärrvärme uppgick till totalt 1 676,7 ton CO2-eq, vilket är en faktisk ökning med 13% jämfört med föregående år. I relation till vår totala anläggningsyta är det dock en minskning från 5,22kg CO2-eq/m2 till 4,99kg CO2-eq/m2, vilket motsvarar 4,4%. Tjänsteresor sker, förutom med bil, främst med flyg. Tjänstebilar används främst av kunder för provkörningar samt för en mindre andel tjänsteresor. Provkörning av bilar är en avgörande del av vår verksamhet och möjligheten att påverka energianvändningen för drivmedel är svår att förändra då typ av bil, körsätt och drivmedel styrs av kundernas behov samt våra biltillverkares krav på oss som återförsäljare av deras respektive bilmärke. Vi har inte heller möjlighet att påverka våra fabrikanters produktutveckling. 7.1 MEDARBETARSKAP HOS HEDIN BIL – Ett hållbart arbetsliv i en föränderlig värld Att arbeta hos Hedin Bil ska ge mycket tillbaka och för oss är en marknadsmässig lön en självklarhet. Men vi vill ge mer. Vi vill att våra medarbetare ska hålla hela yrkeslivet. Hänga med i utvecklingen. Utveckla nya kompetenser och talanger. Få vara unik. Känna tillhörighet. Ha roligt. Ett socialt nätverk. Vara frisk. Få lov att bli frisk om man inte är det. Känna trygghet. Ha ett sammanhang. Tillfredsställa behov av kunskapstörst. Orka ha kul på sin fritid. Kombinera familj och jobb. Känna att man bidrar till sin egen utveckling men också samhällets. Vara rättvist behandlad. Ha kraft att arbeta ända till pension. En kultur som präglas av Trygghet, Trovärdighet och Tillgänglighet Under 2017 har Hedin Bil genomfört en rad åtgärder vars syfte handla om att utveckla organisationen och driva företaget framåt för att stärka arbetsgivarvarumärket Hedin Bil. Målet och strategin att vi genom dessa insatser skapar en hållbar organisation och utveckling där medarbetarna präglas av trivsel och kompetens i sin yrkesroll för att hålla ett helt arbetsliv, och att chefer får ett ännu mer framgångsrikt och nära ledarskap med tydliga principer som bygger på Trygghet, Trovärdighet och Tillgänglighet. 7.2 HÄLSA OCH SÄKERHET Vi har en nollvision gällande arbetsrelaterade olyckor och åtar oss att tillhandahålla en hälsosam och säker arbetsmiljö för alla våra anställda inklusive nödvändig information och utbildning. Vi skall kontinuerligt arbeta med att identifiera arbetsmiljörisker och vidta åtgärder för att minska riskerna. Vi ska ge alla anställda möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv och att vi ska ha kraft att arbeta till pensionsåldern. Alla våra chefer utbildas i arbetsmiljö och varje år erbjuder vi möjlighet att få HLR-utbildning. Hjärtstartare finns på varje anläggning för att säkerställa en säker arbetsmiljö. En kvalitet- och hållbarhetschef är rekryterad för att vidare säkerställa företagets fokus på hälsa, säkerhet och hållbarhet. För att Hedin Bil skall vara en trygg och säker arbetsplats är det viktigt att snabbt åtgärda fel och brister i arbetsmiljön, men också att ta tillvara konstruktiva förslag om hur företaget kan utvecklas och förbättras som arbetsplats. Alla våra anställda har därför en skyldighet att rapportera brister, tillbud och Hedin Helsingborg Bil AB Hedin Göteborg Bil AB Hedin Stockholm Bil AB Hedin Örebro Bil AB Hedin Mölndal Bil AB I.A. Hedin Bil AB mfl Jmf med totala Bilkoncernen Växthusgaser ton CO2-eq El (Vindkraft) Fjärrvärme Fjärrkyla Gas (uppvärmning) Eldningsolja Demobilar Tjänsteresor (ej bil) Totalt Växthusgaser 2017 – Fördelning i % 3,2% 26,8% 53,7% 10,4% Gas (uppvärmning) Eldningsolja Demobilar Tjänsteresor (ej bil) 0,0% El (Vindkra7) Fjärrvärme Fjärrkyla 2017 - 1 676,7 66,4 325,9 117,6 837,4 99,8 3 123,7 2016 - 1 484,1 44,6 315,4 134,2 797,9 i.u 2 776,2 olyckor. För att säkerställa vårt systematiska arbetsmiljöarbete arbetar vi med tydliga och dokumenterade rutiner i våra interna guidelines. I slutet av året implementerades ett nytt webbaserat ärendehanteringssystem där alla typer av tillbud och arbetsolyckor skall registreras. Alla medarbetare kan registrera ett tillbud eller en arbetsskada och systemet tillhandahåller statistik över inträffade händelser vilket bidrar till att vi kan bedriva ett förebyggande arbete gällande arbetsmiljön inom hela verksamheten. Utöver möjligheten att registrera tillbud och arbetsskador används systemet till att systematiskt registrera alla typer av övriga avvikelser, kundklagomål, felanmälan m.fl. och inte minst för att säkerställa vår process för att hantera nyanställningar. 13(16) 7.3 MÅNGFALD OCH JÄMSTÄLLDHET Vi har nolltolerans av alla former av trakasserier och diskrimineringar. Hedin Bil ska erbjuda samma arbetsmöjligheter till alla individer oavsett kön, ålder, funktionshinder, sexuell läggning, nationalitet, socialt eller etniskt ursprung, medborgarskap, fackföreningstillhörighet, politisk åsikt eller andra särdrag som skyddas i lag. Olikhet i erfarenheter och yrkes- och livserfarenheter ses som en tillgång då vår målsättning är att skapa en attraktiv arbetsplats för alla människor vare sig bakgrund och tillhörighet. Vi strävar även efter att ha en jämn fördelning av män och kvinnor. Fördelningen mellan män och kvinnor har i genomsnitt varit 10,56% kvinnor och 89,44% män. På chefs- och ledningsnivå är fördelningen 97% män och 3% kvinnor. Utgående antal anställda 2017-12-31 442 465 278 88 101 91 1 465 Genomsnitt antal kvinnor under 2017 28 37 26 7 12 58 167 Genomsnitt antal män under 2017 453 471 257 100 82 55 % antal kvinnor 5,77 7,34 arbetar för att heltidstjänster ska kunna erbjudas till samtliga tillsvidareanställningar. 8.2 SAMHÄLLSENGAGEMANG Vi samarbetar med gymnasium och yrkesgymnasium med inriktning på fordonsindustrin runt om i landet. Vi deltar även på arbetsmarknadsdagar och gymnasiedagar, och tar emot lärlingar och praktikanter. Detta gör vi i syfte att tidigt hitta nästa medarbetare och rätt kompetens, men också för att visa ungdomar att fordonsbranschen är ett framtidsyrke och inspirera till rätt val i framtiden till jobb och framtidsdrömmar. Yrkesskolorna har ofta elever från områden med hög potential, d v s där det idag råder hög arbetslöshet. Från Hedin Bils sida är syftet främst att nå ökat engagemang och lojalitet från anställda, när företaget arbetar konkret med social hållbarhet. Dels är det ett sätt för oss att bidra till mångfald i arbetslivet genom att medarbetarna får ökad förståelse för Sverige idag. Dels är det ett sätt för oss att behålla och attrahera talanger, bygga vidare på vår företagskultur och vårt varumärke. 9. MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Vi stödjer och respekterar internationellt proklamerade mänskliga rättigheter. Vi säkerställer att vi inte är delaktiga i kränkningar av mänskliga rättigheter. Anställda behandlas med respekt och värdighet. Fysiska, psykiska, sexuella, verbala eller andra olagliga trakasserier och varje form av hot eller skrämsel är förbjudna. Så långt tillämpliga lagar medger är alla anställda fria att bilda och att vara medlem, eller inte vara medlem, i fackliga organisationer eller liknande externa arbetstagarorganisationer, och att förhandla kollektivt. HR avdelningen utreder och granskar varje fall av enskilda klagomål om brott mot mänskliga rättigheter, kränkningar och trakasserier. Företaget samarbetar aktivt med samt är granskad av lokala fackliga organ vid alla former av kränkningar eller av mänskliga rättigheter. 9,25 10. ANTI-KORRUPTION 6,16 12,64 51,16 1 418 10,56 7.4 VÅRT POLICYÅTAGANDE Under 2017 har vi upprättat Hedin Bils Uppförandekod. Hedin Bil är ett företag med många medarbetare och flera affärsområden. Det är därför viktigt att vi har gemensamma, grundläggande värderingar om hur verksamhetens bedrivs. Vårt förhållningssätt är viktigt för våra affärer och ger oss de riktlinjer i de utmaningar vi möter i arbetet. Vårt åtagande är, att utan kompromiss, agera med etik i alla situationer. Detta är avgörande för framgångarna i vår verksamhet då vi tack vare vår goda etik har fått förtroende och tillit från kunder, leverantörer och finansiärer. Vi har satt upp vägledning och normer på hur vi ser på professionellt förhållningsätt för att hjälpa våra medarbetare att lösa etiska frågor som kan uppkomma på arbetet. 8. SOCIALA FÖRHÅLLANDEN 8.1 SAMHÄLLSUTVECKLING Vi skall bidra till att skapa arbetstillfällen med god arbetsmiljö och goda arbetsvillkor. Rätten till arbete, rätten att organisera sig fackligt och rätten till lika lön främjas genom våra verksamheter. Men det räcker inte. Hedin Bil ska också arbeta aktivt för att hänga med i utvecklingen vad gäller kompetens och talanger som krävs i framtidens arbetsmarknad. Detta gör vi genom samarbete med yrkesgymnasium med inriktning på fordonsindustrin runt om i landet. Vi Hedin Bil verkar främst i Sverige men har under slutet av 2017 även kommit in på den norska marknaden. Vi följer gällande mutlagstiftning och Svensk kod om gåvor, belöningar och andra förmåner i näringslivet. Ingen form av utpressning, mutor eller betalningar som kan påverka beslut accepteras. Hedin Bil accepterar inte bedrägerier i någon form. Bedrägeri innebär b.la. att anställd vilseleder (lurar) företaget eller missbrukar företagets förtroende genom handlingar som innebär egen ekonomisk vinning. Identifierats fall av bedrägeri resulterar detta i polisanmälan och avsked. För att kunna upprätta våra etiska normer krävs det att våra medarbetare undviker situationer där denne har, eller skulle kunna ha, en intressekonflikt. Det går inte att föra fram alla situationer där intressekonflikter kan uppstå men nedan visar potentiella situationer som ska undvikas: • Affärsverksamhet utanför företaget såsom anställning eller konkurrerande verksamhet • • • Agera mellanhand vid försäljning av varor eller tjänster från Hedin Bil till tredje part Användning av insiderinformation eller annan sekretessbelagd information för personlig vinning Anställning av nära släktningar