KIA STORY 1
FÖRETAG TJÄNSTEBIL Åtta Kia Venga specialbyggdes
för Vattenfall. ”Med en liten och smidig bil blir jobbet enklare” Små bilar jobbar med stort elprojekt Servicebilar behöver inte vara stora och ha jättelika skåp för att vara pålitliga arbetshästar. Ibland kan mindre och mer otraditionella servicebilar göra ett bättre jobb. Det visar ett projekt där Kia samarbetat med Vatten fall Services. TEXT: HENRIK NYGÅRD FOTO: KIA 44 ÅTTA KIA VENGA byggdes om för ändamålet. Bland annat lyftes baksätet ut. Det skapade plats för ett ändamålsenligt och behändigt lastutrymme. Bilarna ska fram till sommaren 2019 användas vid mätarbyten i elcentraler i Ludvika, Fagersta och Grängesberg. Det är ett stort projekt där Vattenfall Services är underleverantör till det danska företaget Kamstrup. Totalt ska hela 26 000 elmätare bytas. Med de nya mätarna kan hushållskunderna se sin elförbrukning i realtid. – De här specialbyggda bilarna passar oss alldeles utmärkt. Vi arbetar ofta i trånga stadsmiljöer och där blir teknikernas jobb mycket enklare om de har en liten och smidig bil, jämfört med en större och mer traditionell transportbil som är bökigare att fickparkera och att köra i parkeringsgarage, säger Anna Drougge, som är projektledare för elmätarbytet på Vattenfall Services. – För mig som projektledare och helhetsansvarig är det också viktigt att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt och att tänka på miljöaspekterna. Och där möter bilarna från Kia våra krav alldeles utmärkt. Dessutom är de omtyckta av personalen. VATTENFALL SERVICES Sveriges ledande företag inom underhålls-, entreprenad- och konsulttjänster för energi- och elanläggningar. Kunderna finns inom elnät, energi, industri, kommun, landsting, fastighet, transport och entreprenad. Arbetar bland annat med belysning, byggnation, elektriker i hemmet, elkvalitet, energieffektivisering, kärnkraft och vindkraft. KIA STORY 2 2017