Årsredovisning 2013 1
MÅNGA NÖJDA HYRESGÄSTER Den positiva trenden fort
sätter. Botkyrkabyggens kundenkät för 2013 visar på en stor andel nöjda hyresgäster. 9 av 10 trivs i sin bostad och 84 procent tycker att Botkyrkabyggen månar om sina boende. Dessutom har flera av de punkter företaget fokuserat på sedan förra årets enkät fått höjt betyg. Det gäller bland annat städning av grovsoprum samt information. I SLUTET AV SEPTEMBER delade Botkyrkabyggens personal ut den årliga kundenkäten till 5 000 hushåll, vilket utgör hälften av beståndet. Cirka 56 procent svarade och enligt sammanställningen skulle nästan 87 procent rekommendera Botkyrkabyggen som värd och förvaltare. Bland de punkter som visar en positiv utveckling finns städning av grovsoprum, information från företaget samt tillgång till tvättid. Möjligheten att nå rätt person vid telefonkontakt får också höjt betyg. – Det är glädjande att vi lyckats lyfta flera av de punkter vi satte fokus på efter förra årets enkät. Det visar att vårt sätt att arbeta ger konkreta resultat, säger Ulf Nyqvist, VD för Botkyrkabyggen. Bemötande på toppnivå Siffrorna för bemötande av företagets personal håller fortfarande toppnivå. När det gäller service i allmänhet håller dessutom nöjdheten en jämn nivå över alla områden, vilket enligt Frida Kullh, projektledare på AktivBo, företaget som tagit fram enkätmaterialet samt stått för sammanställningen, inte är lätt att åstadkomma. Sara Juna och Teadrous Envia har bott i sin lägenhet i Alby i 22 år. För dem är det en självklarhet att fylla i hyres gästenkäten. Att vara med och påverka när möjlighet ges är en chans de inte vill missa. De hade dessutom turen att vinna en gratis månadshyra, som lottades ut bland alla hyresgäster som svarade på enkäten. – Att de höga siffrorna är jämnt fördelade över samtliga fem förvaltningsområden får därför ses som extra positivt i sammanhanget. Mer samarbete med hyresgäster Punkter som de boende gav lägre betyg var renhållning i tvättstugor och källare. – Här behöver vi få till stånd ett samarbete med hyresgästerna för att åstadkomma ett bättre resultat, säger Ulf Nyqvist. Under januari 2014 har företagets personal i olika arbetsgrupper utarbetat åtgärdsprogram för respektive område, baserat på hyresgästenkätens resultat. Här är några av de ord som lyfts fram om Botkyrkabyggen i 2013 års kundenkät. 8