019 1
SPEL TEXT: THOMASHELSING 10 ÅRS VÄNTAN ÄR ÖVER FÖ
R NOSTALGIKER Spelaren får välja mellan fyra olika magiklasser som Mage’s initiation - Reign of the elements Himalaya studios (PC) D et är ovanligt med närapå tio (10!) års utvecklingstid för ett spel, men så har Himalaya bortsett från en lyckad Kickstarter-kampanj 2013 arbetat med små medel. Medan andra Sierra-spel har fått nya uppföljare eller remakes med olika grad av framgång har ett av de mer komplicerade alstren fått inte mer än tre spirituella uppföljare. Det handlar om ”Quest for glory”-serien som på ett innovativt sätt blandade två av dåtidens största spelgenrer – rollspel och äventyrsspel. 2014 släpptes det fina "Quest for infamy” och förra året kom Quest for gloryskaparna Corey och Lori Coles egen nyversion ”Hero U: Rogue to Redemption”. ”Mage’s initiation – Reign of the elements” är tredje spelet att försöka göra något modernt av Quest for glory och det är något av det svåraste jag recenserat på länge. Jag växte själv upp med de legendariska Sierra-spelen och jag förstår vad Himalaya studios försökt att göra här – och de har gjort det bra – men samtidigt så har jag svårt att passa in det i ett modernt spellandskap år 2019. Spelaren ikläder sig rollen som D’arc vars tid som magikerlärling börjar dra sig mot sitt slut. Slutprovet väntar i form av tre tuffa prov som spelaren ska försöka guida D’arc förbi. Samtidigt börjar ondskefulla saker att hända i landet och givetvis dras D’arc in i även den intrigen. 34 NOLLNITTON alla har sina egna trollformler att lära sig och efterhand som karaktären utvecklas får man också tillgång till fler egenskaper. Sedan följer spelet till stora delar peka/ - klicka-mallen där du går runt och löser pussel, pratar med datorkontrollerade karaktärer (för ledtrådar) och undersöker omgivningarna. Spelet bryter med tvärt med många av dagens konventioner för hur god speldesign ska vara, vilket gör det svårtillgängligt för den breda massan. Samtidigt är det ett kärleksfullt brev till alla som minns de gamla Sierraspelen med värme och det ska egentligen inte ses som ett spel som riktas till mainstream-spelarna. Ett stort plus är dock att man lagt in en hel del hjälpmedel som går att slå av och på för de som inte klarar av dåtidens standard på svårighetsgrad. Exempelvis går strid - er att göra lättare eller stänga av helt och själva gränssnittet går att få antingen som det gamla klumpiga Sierragränssnittet, som något mer Lucasarts-influerat samt en mer modern och kompakt variant vilket faktiskt är det jag fastnar för, trots all min nostalgi kring de öv riga varianterna. Man har lagt ned mycket tid och möda på olika aspekter, eller vad sägs om hela 15 månader enbart för att spela in alla röster i spelet? Tyvärr skiner den låga budgeten och säkert en del brist på erfarenhet igenom. Det är långt ifrån något klockrent röstarbete (inklusive repliker) även om det för det mesta funkar. Animationerna ser lite stabbiga ut, särskilt huvudkaraktärens, och strids - systemet känns inte helt klockrent även om jag får det att funka efter ett tag. Å andra sidan är grafiken för det mesta underbar och det är rätt småtrevligt att gå runt och utforska världen. Gänget bakom Himalaya studios förtjänar dock be - röm och stöd. Det här är blott deras andra kommersiella titel och den kärlek som de lagt ned på sin produkt skiner igenom. Jag gillar det jag fått av nostalgiska skäl, men den moderna gamern i mig hade hoppats på mer från ett årtionde av utveckling. Remakes vi ser fram emot 2019 De senaste 15 åren har retrovågen sköljt över spelbranschen, mycket tack vare alla indieutvecklare, och än verkar den inte vara på väg att rinna undan. Medan Mage’s initiation här bredvid är en spirituell uppföljare är det också oerhört populärt med remasters och remakes av gamla klassiker. Här är några av de vi ser mest fram emot just nu: FINAL FANTASY VII Världens mest älskade japanska rollspel(?) ska få en remake. Medan vi tror att det kan ske i år så råder det stor förvirring om när den egentligen kommer. Remaken avslöjades på E3-mässan redan 2015 men var då långt ifrån färdigt. Det här är egentligen mer spekulation än någonting annat, men eftersom spelet uppges ha utvecklats parallellt med Kingdom Hearts 3 och det sistnämnda släpptes tidigare i år så kanske, kanske 2019 är året då vi kan få ett första smakprov av spelvärlden Gaia och Clouds kamp mot Shinra och Sephiroth. MEDIEVIL Var du med redan på Playstation 1-tiden minns du säkert det gamla benranglet Daniel Fortesque. Spelet sålde i respektabla mängder och tydligen har dess kultstämpel ansetts vara tillräckligt stor för att rättfärdiga en remake. Sony har dessutom bekräftat att det här blir en ordentlig remake och inte någon hastig remaster av originalet. Vi hoppas att en modern styrning och grafikmotor kan uppfylla originalets löften. SYSTEM SHOCK Kickstarterkampanjen samlade ihop över en miljon dollar redan 2016 men än så länge har vi inte sett något av den här kultklassikern. Spelet satte en ny standard för första person-skjutare 1994 genom att blanda in rollspelselement och det kom i vågorna efter den stora cyberpunkvågen i slutet av 1980-talet. Just nu ser det ut som releasen blir i början av nästa år, men eftersom hoppet är det sista som överger oss drömmer vi om en release lagom till jul i år. CATHERINE Det hör sannerligen inte till vanligheterna att ett spel som ”bara” är 8 år gammalt får en remake, men det är vad som håller på att hända med det skruvade japanska spelet Catherine. Spelet var en underlig mix av relationssimulator och pusselspel med en skruvad atmosfär och en hel del sexuellt innehåll. Catherine: Full body har fått releasedatum den 3 september.