Advokaten 1
•FOKUS• › GRUNDLAGSUTREDARNA 28 Lagrådets granskn
ingar och rättstillämpning är kommunicerande kärl Lagrådet spelar en viktig roll i rättsstaten. Just därför är det problematiskt när lagstiftaren struntar i dess synpunkter, anser en av kommitténs experter, advokat Christer Danielsson. Utredningens ordförande Anders Eka ser dock fördelar med dagens system. Frågan om förändringar lämnar han till politikerna. S om ordförande i HD deltar Anders Eka inte längre i Lagrådets arbete. Men under sitt år där uppskattade han uppgiften. – Jag tror att de flesta tycker att det är ett roligt arbete och att det känns som att man gör nytta. Det har ett inslag av konstitutionell kontroll, men handlar också om att kvalitetssäkra vår lagstiftning, säger han. Anders Eka själv har gått den klassiska domarbanan och har erfarenhet av lagstiftningsarbete i Regeringskansliet. Den erfarenheten delas i dag inte av alla domare i de högsta domstolarna, där en ganska stor andel numera har till exempel forskar eller advokatbakgrund. Anders Eka har dock bara gott att säga om bidragen från kollegerna utan domarutbildning. • MODERATERNA VILLE STÄRKA LAGRÅDET Det har ett inslag av konstitutionell kontroll, men handlar också om att kvalitetssäkra vår lagstiftning. anders eka – Har man sysslat med kvalificerad juridik så är det i grund och botten samma frågeställningar. Jag tycker att de har tagit sig an uppgiften väldigt bra och är väldigt värdefulla. Jag har suttit med tidigare advokater i Lagrådet och det har varit mycket givande. På samma sätt som i HD befruktar det när man kommer in med olika erfarenheter, anser Anders Eka. Förs inte bok Advokat Christer Danielsson, tidigare ordförande i Advokatsamfundet, medverkar som expert i 2020 års grundlagskommitté. Han anser att Lagrådet gör ett utmärkt arbete. – Jag tycker att Lagrådet har blivit skarpare och väldigt tydliga när de uttalar sig. Man behöver inte läsa mellan raderna, utan det är väldigt tydligt uttalat, säger Christer Danielsson, som däremot ser andra problem i lagstiftningsprocessen. – Problemet ligger dels i att det kommer undermåliga produkter till Lagrådet från regeringen, och dels i att det, i alla fall enligt min känsla, inte fästs tillräckligt av seende vid Lagrådets kritik. Den förra regeringen genomförde förslag med på sin höjd kosmetiska ändringar, fast Lagrådet haft allvarlig kritik, säger Christer Danielsson. Precis som många andra har han följt skildringarna av • Redan 2018 talade Moderaternas dåvarande partisekreterare, nuvarande justitieministern Gunnar Strömmer, för att stärka Lagrådets ställning. Tillsammans med nuvarande talmannen Andreas Norlén argumenterade Strömmer vid en pressträff för ett starkare lagråd, och lämnade två förslag på hur detta skulle kunna åstadkommas. Ett sätt skulle vara ett krav på förnyad lagrådsgranskning om Lagrådet avstyrkt ett förslag. Det andra förslaget innebar att det skulle krävas två tredjedels majoritet i riksdagen för att kunna gå mot Lagrådet. Moderaterna har sedan fortsatt arbetet för ett starkare lagråd i riksdagen. I sin motion Starkare rättsstatliga principer, ett förstärkt fri- och rättighetsskydd och andra grundlagsfrågor år 2021 föreslog sex moderata riksdagsmän en rad åtgärder för att stärka rättsstaten. Bland annat önskade motionärerna utreda hur Lagrådets ställning kunde stärkas. I motionen skrev de att ”regeringen bör ge 2020 års grundlagskommitté i uppdrag att se över hur Lagrådets ställning och domstolarnas lagprövning kan stärkas och tillkännager detta för regeringen”. Motion 2021/22:3793 av Karin Enström m.fl. (M) hur exempelvis den så kallade Cementalagen och gymnasielagen drevs igenom. Och han tycker det är besvärande när regeringen går vidare med lagar som Lagrådet avstyrkt eller riktat hård kritik mot. Han tillägger att det återstår att se om den nuvarande regeringen har en annan inställning. Det vore i linje med hur de däri ingående partierna uttalade sig under tiden i opposition. – Lagrådet ska ju vaka över hur rättsreglerna utformas, att de passar in i systemet och att de inte strider mot grundlagar. Respekten för lagstiftningen urholkas, när de verkliga experterna som tillfrågas säger att ”nej, så här kan vi inte göra” – och så gör regeringen så ändå. ADVOKATEN #2 2023 FOTO: MICKE LUNDSTRÖM